Коли на гірськолижному курорті стає тіснувато, а техніка відточена сотнями заїздів на трасах всіх кольорів, пора переходити на іншу, позатрасову сторону гір.
На диких схилах зимових Карпат є локації різного рівня складності: від лайтових спусків поблизу облаштованих курортів до зон справжнього хардкору для профі.
Розказуємо про топові місця, правила безпеки й необхідне спорядження для фрірайду в Україні.
Зміст:
— Особливості українського фрірайду
— Свидовецький хребет, ГК Драгобрат
— Головні фрірайд-споти
1. Жандарм Перший (1763 м) і Другий (1800 м)
2. Третій Жандарм
3. Близниці (1883 і 1872 м)
4. Стіг (1704 м)
— Боржава, ГК Пилипець і Подобовець
— Мармароси й Піп Іван Мармароський
— Чорногірський хребет
1. Говерла
2. Ребра і Шпиці
3. Інші фрірайд-споти на Чорногорі:
— Як безпечно фрірайдити в Карпатах
1. Фізична підготовка і рівень катання
2. Погодні умови
3. Команда
4. Спорядження для фрірайду:
Зверніть увагу! Якщо до рівня фрірайду поки не дотягуєте, вдосконалюйте навички на одному з гірськолижних курортів України. А для тих, хто взагалі стає на лижі чи борд вперше, є лікбез для новачків (спорядження, підготовка й інша корисна інфа).
Особливості українського фрірайду
Високий сезон фрірайду в Карпатах триває з кінця січня до кінця лютого. На цей період випадає найбільша кількість Powder Day — днів з якісним, глибоким пухляком і ясним небом. Загалом, каталки починаються в листопаді/грудні, і на окремих локаціях тривають мало не до кінця весни.
Види фрірайду в Карпатах:
- Полегшений/ізі-фрірайд: підйом на витягу, спуск необкатаними схилами в межах гірськолижного курорту. Інфраструктура (житло, харчування, медпункт, рятувальники) постійно під боком, не потрібно витрачати додаткові сили і/або кошти на підйом. Підійде новачкам.
Головний мінус — ви сильно обмежені в локаціях. В Карпатах є лише кілька фрірайд-спотів, доступних з підйомника (на Драгобраті й Пилипці).
- Беккантрі: всі схили, до яких неможливо піднятися на підйомнику, лише ногами чи за допомогою спецтехніки. Основна тусовка українських фрірайдерів проходить саме тут, далі від юрби й цивілізації.
Залежно від способів добирання до зони беккантрі виділяють ще кілька видів фрірайду.
- Бутпакінг: підйом пішки, лижі/сноуборд несуть в руках. Варіант для умовно простих нетривалих маршрутів.
- Кетскі: підйом на ратраках/снігоходах. Для тих, кого цікавить виключно катання, і нема бажання витрачати сили на підйом. За допомогою ратраків прокладають маршрути, раніше недоступні фрірайдерам.
- Скітур: підйом на скітурних лижах, снігоступах або сплітборді.
Спеціальне спорядження значно розширює географію карпатського фрірайду. Ви не залежите від витягів і ратраків. По суті, можна піднятись куди завгодно (в межах безпеки).
Детально про скітур (спорядження, маршрути й інше).
На фото сплітборд Jones Frontier
Скітур — не для лінивих: на підйом зазвичай йде в кілька разів більше часу, ніж на спуск. Зате отримуєш одразу дві пригоди: спуск по цілині й досвід зимового походу.
Свидовецький хребет, ГК Драгобрат
Особливості, види фрірайду
Драгобрат — найвідоміша локація для фрірайду в Україні. Район охоплює десятки кілометрів необкатаних схилів — від пологих і широких полів до вузьких кулуарів і крутих стіночок.
Фрірайдити можна в межах курорту, піднявшись до точок спуску пішки чи на підйомнику. В цікавіші, віддалені куточки хребта дозволить забратися спорядження для скітуру. Але головна фішка Драгобрату — кетскі. Це перша (і практично єдина) локація в Україні, де регулярно проводять фрірайд-тури на ратраках.
Попри середні висоти (1300-1880 м) рельєф і клімат Свидовця більше схожі на високогірні. Хребет розкинувся між двох річок, що формує особливий мікроклімат з рясними опадами. За сприятливих погодних умов сезон триває майже пів року, з листопада до квітня.
Періодично сильний вітер і знижена видимість не дають катати в альпійській зоні. На цей випадок на Драгобраті є “ялинки” — доступні для спуску зони відкритого снігу серед лісу.
Логістика
Найближча до ГК Драгобрат залізнична станція — в 7 км в с.Ясіня Рахівського району. З села — трансфер до Драгобрату (від залізничної або автобусної станції).
Головні фрірайд-споти
Жандарм Перший (1763 м) і Другий (1800 м)
Підйом: до Перемички на витягу, далі ратрак або скітур
З Першого Жандарму пологий спуск до Перемички (у напрямку Драгобрату).
Складніші спуски з Першого і Другого Жандармів до комплексу “Оаза”. На шляху є лавинонебезпечні ділянки й снігові карнизи, можна заблукати.
Спуск зворотною стороною Жандарма — досить небезпечний, але цікавий, з дропами, стінками й кулуарами. Назад — пішки (мінімум пів години).
Третій Жандарм
Підйом: до Перемички на витягу, далі ратрак/скітур. Назад: пішки/скітур або скітур+ратрак.
Технічно важкий і цікавий спуск між скелями, з дропами й стіночками. Тільки для профі.
Близниці (1883 і 1872 м)
Підйом: до Перемички на підйомнику, далі ратрак або скітур
Спуск з Великої Близниці до Оази через зеро Івор. Маршрут протяжний і складний, з підвищеною лавинонебезпекою, сніговими карнизами.
Двокілометровий спуск з Близниць на полонину Свидовець — різноманітний, з пухким снігом. Один з найкрутіших фрірайд-маршрутів на Свидовці, лавинонебезпечний. Дорога назад (до Оази) займає близько години на лижах/сплітборді/снігоступах.
З Близниць також прокладені протяжні (до 7 км) фрірайд маршрути до полонин Стеришора (середня складність), Гропа (екстремальний), Браїлка (пологий). Якість снігу мінлива, можливість катки залежить від погоди.
Стіг (1704 м)
Підйом: до вершини на підйомнику + 5 хв пішки. Назад: до перемички пішки або ратрак.
З вершини гори у напрямку Драгобрата прокладено гірськолижні траси Свидовця. Але фрірайдерів цікавить зворотна сторона, так зване Застіжжя. Трохи жорсткого фірна нагорі, а далі — приємний нерозкатаний паудер серед ялинок.
Ризик сходження лавини низький. Небезпечно скотитись в яр, заблукати (у разі погіршення погоди).
В районі Застіжжя є секретна ділянка, яку в народі називають Брітіш Коламбія — за схожість з однойменним гірським регіоном в Канаді. Стрімкий схил у поєднанні з пухкими сніговими подушками створюють унікальний спот для фрірайду в Карпатах. Але будьте уважні — місце лавинонебезпечне, по дорозі назад легко заблукати.
Інші споти для фрірайду на Драгобраті:
- г.Безіменна
- пол. Ярошеска
- г. Великий Котел (південно-західні схили)
- г. Крачунеска (південно-західні схили)
- г. Ворожеска
- г. Геришаска
- г. Догяска
Боржава, ГК Пилипець і Подобовець
Особливості
Масштаби боржавських схилів для фрірайду помітно уступають Драгобрату. Висоти менші (до 1500 м), клімат більш м’який, через що снігу не завжди достатньо для катання. Зате у багатосніжні періоди позатрасове катання на Боржаві радує якістю снігового покриву і технічним різноманіттям. Розкішний паудер, поля, кулуари, ялиночки, дропи, — нудно не буде.
Основний спот для фрірайду на Боржаві — гора Ґемба (1498 м)
Старт — трохи нижче верхньої станції підйомника ГК Пилипець, або ж забратись на саму вершину Гемби (пішки/скітур/ратрак).
Спуск через ліс і просторе сніжне поле до водоспаду Шипіт. Наприкінці, за мостом, виїзд на центр курорту.
Також фрірайдери потроху освоюють цілину на відрогах Гемби та сусідніх вершинах Магура-Жиде (1505 м) і Великий верх (1598 м).
Фрірайд в Пилипці-Подобовці вважають фановим, відносно простим. Однак не варто недооцінювати локацію. На Боржаві легко втратити орієнтири й заблукати (особливо в туманну погоду). Зони поза межами облаштованих трас лавинонебезпечні, були випадки загибелі фрірайдерів на Гембі.
Логістика
Найближча залізнична станція — за 12 км в с.Воловець. До Пилипця — трансфер/таксі чи автобус Ужгород-Міжгір'я. Або автобусом з Мукачева, Ужгорода чи Міжгір’я в Пилипець. Дорога до ГК асфальтована, у порівнянні з Драгобратом добиратися зручніше.
Мармароси й Піп Іван Мармароський
Особливості
Протяжні спуски, круті й пологі схили, тонни снігу і ніяких ознак комерційного лижного туризму на десятки кілометрів навколо, — якщо хочете по-справжньому дикого фрірайду, тоді вам сюди, в один з найвіддаленіших регіонів Українських Карпат.
Сезон триває довго, орієнтовно з грудня по квітень. На окремих ділянках інколи катають аж до червня. Але найкращий час для фрірайду в Мармаросах — лютий, коли багато снігу і хороша видимість.
Логістика, рівень складності
Фрірайдерське життя на Мармаросах зосереджено навколо Rescue Hut — пункту добровольців-рятувальників (вони ж місцеві гіди).
Найближчий населений пункт — прикордонне село Ділове. Звідси до Rescue Hut добраються на снігоступах чи лижах скітур, рідше пішки (якщо сніг неглибокий). А це 12 км трекінгу + 1000 м різкого підйому наприкінці.
Важливо. Мармароси і літом — не найлегша локація, а зимою сюди й поготів не варто їхати без підготовки. Райдер має бути у хорошій фізичній формі, добре переносити перепади висот і тривалі переходи.
Спусків на день буде два-три, а 70% часу йтиме на повернення нагору — підйомників і ратраків тут немає.
Основні споти для фрірайду:
- Полонина Лисича. Найближча до Rescue Hut локація, відносно безпечна і легка.
- Південно-східні схили хребта. Високий сніг, мало скель, є спуски різного рівня складності. Тут катають найчастіше.
- Піп Іван Мармароський (1938 м). Дуже круті спуски (подекуди з кутом 45°!). Тільки для професіоналів.
Чорногірський хребет
Говерла, Петрос, Піп Іван Чорногірський, — ці та інші вершини Чорногори зазвичай згадують в контексті трекінгу. На хребті немає гірськолижних курортів, канаток і ратраків. Та це не зупиняє ентузіастів, які вже не перший рік розкатують Чорногору.
Чорногірський хребет — компроміс між “дикими” Мармаросами та “попсовим” Драгобратом. Скітур (або снігоступи) тут — єдиний вид “транспорту” до точок спуску. Погода буває примхливою, є лавинонебезпечні ділянки. Та, з іншого боку, близькість до цивілізації, менше проблем з логістикою, є місця для ночівлі (кемп “Білий слон”, турпритулки й вівчарські колиби).
Говерла
Варіанти підйому і логістика:
- Від т/б “Заросляк”, до турбази трансфер з Ворохти.
По синьому маршруту (3,7 км, крутий) або зеленому (4,3 км, пологий), близько 3-4 годин.
- З с.Козьмещик, до села трансфер з Лазещини.
Через полонину Козьмеська і Малу Говерлу або через полонину Гропа, близько 7 годин.
Детально: трекінгові маршрути на Говерлу
Фрірайд на Говерлі — один з найекстремальніших в Карпатах: круті (до 40°), місцями заледенілі схили, обриви, кулуари зі скельними виступами.
З’їжджати можна вздовж гребеня, по зеленій лінії підйому — є пологі безпечні схили, але сніговий покрив не завжди якісний. В цирку між Говерлою та Малою Говерлою райдерів чекає велетенський масив пухляка, однак тут вищий ризик сходження лавин.
Ребра і Шпиці
Підйом з с.Бистрець (до села трансфер/автобус з Верховини) через полонину Гаджина, близько 1 години.
Шпиці й Ребра — це стрімкі схили та довгі кулуари вздовж шпичастих скель. А в льодовиковому карі між вершинами — поля омріяного паудера. Небезпечна, складна, але дуже цікава локація.
Інші фрірайд-споти на Чорногорі:
- Петрос (2020 м). Поки що слабо освоєний район для фрірайду. Підйом через Козьмещик з Лазещини, Квасів або Ясіні. Спуск у напрямі полонини Головческа або Перемички.
- Піп Іван (2022 м) і сусідні вершини Смотрич (1898 м), Дземброня (1877 м). Багато цікавих складних схилів.
- Бребенескул (2035 м) і Гутин Томнатик (2016 м). Район для екстремалів: скельні виступи, стрімкі обриви, 700 м спуску по вертикалі з вершини Бребенскула.
Як безпечно фрірайдити в Карпатах
Фізична підготовка і рівень катання
Фрірайд — це серйозні навантаження та високий рівень відповідальності. Ази катання на цілині не отримують — сюди приходять після освоєння червоних і чорних трас.
Щоб перейти до позатрасового катання, потрібно навчитися:
- Вправно контролювати лижі/борд на різних типах снігу.
- Миттєво реагувати на потенційну небезпеку на шляху.
- “Читати” схили, вибирати безпечні лінії спуску і заздалегідь прорахувати ризики.
- Відмінно орієнтуватися у горах.
- Освоїти життєво необхідні навички: як користуватися лавинним обладнанням, врятувати себе та інших в разі сходження лавини, надавати першу медичну допомогу, не замерзнути в горах, розвести багаття тощо.
Готуватися до першого виходу на Freeride Zone варто з кваліфікованими тренерами у школі фрірайду. Навчання включає теорію й практику з техніки позатрасового катання, вибору маршруту, оцінки погодних умов, лавинної безпеки, підбору спорядження.
Погодні умови
- Підлаштовуйте розклад катання під прогноз погоди, а не навпаки. Враховуйте всі показники в комплексі: температуру, хмарність, кількість опадів, швидкість вітру.
- Завжди краще перечекати несприятливі умови або перейти на більш безпечну в поточний момент локацію.
- Хороша видимість — одна з ключових умов безпечного катання. В хмарну, туманну погоду легко з’їхати не туди й заблукати.
Губляться навіть досвідчені райдери (ось яскравий приклад). Тому кожен повинен знати алгоритм самопорятунку, якщо заблукав у горах.
- Постійно моніторте прогноз лавин і ніколи не ігноруйте попередження про небезпеку. Дотримуйтесь правил проходження лавинонебезпечних ділянок.
Команда
Фрірайд — це не соло-історія. Якщо правильно організований одиночний похід може бути безпечним, то розкатувати пухляк наодинці, вдалині від цивілізації — розвага для самовбивць. Зі знайомими (якщо вони не професійні гіди), буде не набагато безпечніше. І коли наймаєте ратрак/снігохід без кваліфікованого гіда, за безпеку зазвичай теж ніхто не відповідає.
Якщо ваша компанія не складається з фрірайдерів з багаторічним досвідом, найкращим рішенням буде приєднатися до фрірайд-туру.
Організатора вибирайте уважно. Основні вимоги:
- Група — не менше п’яти осіб. З них двоє — професійні інструктори, які досконало знають місцевість.
- Гіди відстежують погодні умови, якість снігу, лавинну обстановку. Вибирають оптимальну локацію для катання або, у разі потенційної небезпеки, скасовують заїзд.
- На першому пробному заїзді перевіряють спорядження та навички райдерів, рекомендують траси відповідно технічному рівню учасника.
- Якщо людина недостатньо підготовлена, інструктор не допустить її до позатрасового катання.
Спорядження для фрірайду:
- Сноуборд або гірські лижі для фрірайду (відрізняються від трасових більшою шириною, жорсткістю й іншими конструктивними деталями).
Для скітуру: сплітборд / скітурні лижі з камусом / снігоступи, телескопічні лижні палиці.
- Шолом та інший захист, лижна маска (+запасна або змінні лінзи).
- Рюкзак — невеликий (35 л +-), в ідеалі спеціальний для фрірайду, з лавинним поплавком і дихальною системою.
- Заряджений телефон, повербанк, рація, навігатор, компас, карти.
- Лавинне обладнання: лопата, щуп, біпер,
- Аптечка, сонцезахисний крем.
- Ремнабір, ліхтарик.
- Термос з теплим напоєм.
- Висококалорійний перекус, який не дубіє на морозі (наприклад енергетичні батончики).
Одяг для фрірайду дещо відрізняється від класичного гірськолижного комплекту, але в основі, як завжди, канонічні три шари:
- Верхній — водостійкий і цупкий, без утеплення (хардшел). Яскравого кольору (максимально помітний на випадок сходу лавини чи блукання).
- Середній — пуховка або фліска для утеплення. Вдягати залежно від погодних умов та інтенсивності руху.
- Базовий — термобілизна.
+Перчатки й верхонки, лижні шкарпетки, баф, шапка/балаклава.
Лижні/сноубордні черевики мають бути зручні та міцні, розраховані на піші переходи і/або скітур.
Детально: базовий набір спорядження для фрірайду
Фрірайд в Українських Карпатах стає все більш популярним. Відкриваються школи фрірайду для лижників і сноубордистів, проводяться регулярні фрірайд-тури з досвідченими гідами. А в магазинах мережі Shambala постійно поповнюється асортимент одягу й спорядження для позатрасового катання.
Опанувавши локальні схили, ви зможете перейти на наступний рівень: катати пухляк в Гудаурі (гірський регіон в Сакартвело), Хінтертуксі (Австрійські Альпи), Лівіньо (Італія) та інших фрірайд-спотах світу.