Коли на гірськолижному курорті стає тіснувато, а техніка відточена сотнями заїздів на трасах всіх кольорів, пора переходити на іншу, позатрасову сторону гір.

На диких схилах зимових Карпат є локації різного рівня складності: від лайтових спусків поблизу облаштованих курортів до зон справжнього хардкору для профі.

Розказуємо про топові місця, правила безпеки й необхідне спорядження для фрірайду в Україні.

Зміст:

Особливості українського фрірайду
Свидовецький хребет, ГК Драгобрат
Головні фрірайд-споти
     1. Жандарм Перший (1763 м) і Другий (1800 м)
     2. Третій Жандарм
     3. Близниці (1883 і 1872 м)
     4. Стіг (1704 м)
Боржава, ГК Пилипець і Подобовець
Мармароси й Піп Іван Мармароський
Чорногірський хребет
     1. Говерла
     2. Ребра і Шпиці
     3. Інші фрірайд-споти на Чорногорі:
Як безпечно фрірайдити в Карпатах
     1. Фізична підготовка і рівень катання
     2. Погодні умови
     3. Команда
     4. Спорядження для фрірайду:

Зверніть увагу! Якщо до рівня фрірайду поки не дотягуєте, вдосконалюйте навички на одному з гірськолижних курортів України. А для тих, хто взагалі стає на лижі чи борд вперше, є лікбез для новачків (спорядження, підготовка й інша корисна інфа). 

Особливості українського фрірайду

Високий сезон фрірайду в Карпатах триває з кінця січня до кінця лютого. На цей період випадає найбільша кількість Powder Day — днів з якісним, глибоким пухляком і ясним небом. Загалом, каталки починаються в листопаді/грудні, і на окремих локаціях тривають мало не до кінця весни.

Види фрірайду в Карпатах:

  1. Полегшений/ізі-фрірайд: підйом на витягу, спуск необкатаними схилами в межах гірськолижного курорту. Інфраструктура (житло, харчування, медпункт, рятувальники) постійно під боком, не потрібно витрачати додаткові сили і/або кошти на підйом. Підійде новачкам.

Головний мінус — ви сильно обмежені в локаціях. В Карпатах є лише кілька фрірайд-спотів, доступних з підйомника (на Драгобраті й Пилипці).

  1. Беккантрі: всі схили, до яких неможливо піднятися на підйомнику, лише ногами чи за допомогою спецтехніки. Основна тусовка українських фрірайдерів проходить саме тут, далі від юрби й цивілізації.

Залежно від способів добирання до зони беккантрі виділяють ще кілька видів фрірайду.

  1. Бутпакінг: підйом пішки, лижі/сноуборд несуть в руках. Варіант для умовно простих нетривалих маршрутів.
  2. Кетскі: підйом на ратраках/снігоходах. Для тих, кого цікавить виключно катання, і нема бажання витрачати сили на підйом. За допомогою ратраків прокладають маршрути, раніше недоступні фрірайдерам.

  1. Скітур: підйом на скітурних лижах, снігоступах або сплітборді.

Спеціальне спорядження значно розширює географію карпатського фрірайду. Ви не залежите від витягів і ратраків. По суті, можна піднятись куди завгодно (в межах безпеки).

Детально про скітур (спорядження, маршрути й інше).

На фото сплітборд Jones Frontier

Скітур — не для лінивих: на підйом зазвичай йде в кілька разів більше часу, ніж на спуск. Зате отримуєш одразу дві пригоди: спуск по цілині й досвід зимового походу.

Свидовецький хребет, ГК Драгобрат

Особливості, види фрірайду

Драгобрат — найвідоміша локація для фрірайду в Україні. Район охоплює десятки кілометрів необкатаних схилів — від пологих і широких полів до вузьких кулуарів і крутих стіночок.

Фрірайдити можна в межах курорту, піднявшись до точок спуску пішки чи на підйомнику. В цікавіші, віддалені куточки хребта дозволить забратися спорядження для скітуру. Але головна фішка Драгобрату — кетскі. Це перша (і практично єдина) локація в Україні, де регулярно проводять фрірайд-тури на ратраках.  

Попри середні висоти (1300-1880 м) рельєф і клімат Свидовця більше схожі на високогірні. Хребет розкинувся між двох річок, що формує особливий мікроклімат з рясними опадами. За сприятливих погодних умов сезон триває майже пів року, з листопада до квітня.

Періодично сильний вітер і знижена видимість не дають катати в альпійській зоні. На цей випадок на Драгобраті є “ялинки” — доступні для спуску зони відкритого снігу серед лісу.

 

Логістика

Найближча до ГК Драгобрат залізнична станція — в 7 км в с.Ясіня Рахівського району. З села — трансфер до Драгобрату (від залізничної або автобусної станції).

Головні фрірайд-споти

Жандарм Перший (1763 м) і Другий (1800 м)

Підйом: до Перемички на витягу, далі ратрак або скітур

З Першого Жандарму пологий спуск до Перемички (у напрямку Драгобрату).

Складніші спуски з Першого і Другого Жандармів до комплексу “Оаза”. На шляху є лавинонебезпечні ділянки й снігові карнизи, можна заблукати.

Спуск зворотною стороною Жандарма — досить небезпечний, але цікавий, з дропами, стінками й кулуарами. Назад — пішки (мінімум пів години).

Третій Жандарм

Підйом: до Перемички на витягу, далі ратрак/скітур. Назад: пішки/скітур або скітур+ратрак.

Технічно важкий і цікавий спуск між скелями, з дропами й стіночками. Тільки для профі.

Близниці (1883 і 1872 м)

Підйом: до Перемички на підйомнику, далі ратрак або скітур

Спуск з Великої Близниці до Оази через зеро Івор. Маршрут протяжний і складний, з підвищеною лавинонебезпекою, сніговими карнизами.

Двокілометровий спуск з Близниць на полонину Свидовець — різноманітний, з пухким снігом. Один з найкрутіших фрірайд-маршрутів на Свидовці, лавинонебезпечний. Дорога назад (до Оази) займає близько години на лижах/сплітборді/снігоступах.

З Близниць також прокладені протяжні (до 7 км) фрірайд маршрути до полонин Стеришора (середня складність), Гропа (екстремальний), Браїлка (пологий). Якість снігу мінлива, можливість катки залежить від погоди.

Стіг (1704 м)

Підйом: до вершини на підйомнику + 5 хв пішки. Назад: до перемички пішки або ратрак.

З вершини гори у напрямку Драгобрата прокладено гірськолижні траси Свидовця. Але фрірайдерів цікавить зворотна сторона, так зване Застіжжя. Трохи жорсткого фірна нагорі, а далі — приємний нерозкатаний паудер серед ялинок.

Ризик сходження лавини низький. Небезпечно скотитись в яр, заблукати (у разі погіршення погоди).  

В районі Застіжжя є секретна ділянка, яку в народі називають Брітіш Коламбія — за схожість з однойменним гірським регіоном в Канаді. Стрімкий схил у поєднанні з пухкими сніговими подушками створюють унікальний спот для фрірайду в Карпатах. Але будьте уважні — місце лавинонебезпечне, по дорозі назад легко заблукати.

Інші споти для фрірайду на Драгобраті:

  • г.Безіменна
  • пол. Ярошеска
  • г. Великий Котел (південно-західні схили)
  • г. Крачунеска (південно-західні схили)
  • г. Ворожеска
  • г. Геришаска
  • г. Догяска

Боржава, ГК Пилипець і Подобовець

Особливості

Масштаби боржавських схилів для фрірайду помітно уступають Драгобрату. Висоти менші (до 1500 м), клімат більш м’який, через що снігу не завжди достатньо для катання. Зате у багатосніжні періоди позатрасове катання на Боржаві радує якістю снігового покриву і технічним різноманіттям. Розкішний паудер, поля, кулуари, ялиночки, дропи, — нудно не буде.

Основний спот для фрірайду на Боржаві — гора Ґемба (1498 м)

Старт — трохи нижче верхньої станції підйомника ГК Пилипець, або ж забратись на саму вершину Гемби (пішки/скітур/ратрак).

Спуск через ліс і просторе сніжне поле до водоспаду Шипіт. Наприкінці, за мостом, виїзд на центр курорту.

Також фрірайдери потроху освоюють цілину на відрогах Гемби та сусідніх вершинах  Магура-Жиде (1505 м) і Великий верх (1598 м).

Фрірайд в Пилипці-Подобовці вважають фановим, відносно простим. Однак не варто недооцінювати локацію. На Боржаві легко втратити орієнтири й заблукати (особливо в туманну погоду). Зони поза межами облаштованих трас лавинонебезпечні, були випадки загибелі фрірайдерів на Гембі.

Логістика

Найближча залізнична станція — за 12 км в с.Воловець. До Пилипця — трансфер/таксі чи автобус Ужгород-Міжгір'я. Або автобусом з Мукачева, Ужгорода чи Міжгір’я в Пилипець. Дорога до ГК асфальтована, у порівнянні з Драгобратом добиратися зручніше.

Мармароси й Піп Іван Мармароський

Особливості

Протяжні спуски, круті й пологі схили, тонни снігу і ніяких ознак комерційного лижного туризму на десятки кілометрів навколо, — якщо хочете по-справжньому дикого фрірайду, тоді вам сюди, в один з найвіддаленіших регіонів Українських Карпат.

Сезон триває довго, орієнтовно з грудня по квітень. На окремих ділянках інколи катають аж до червня. Але найкращий час для фрірайду в Мармаросах — лютий, коли багато снігу і хороша видимість.

Логістика, рівень складності

Фрірайдерське життя на Мармаросах зосереджено навколо Rescue Hut — пункту добровольців-рятувальників (вони ж місцеві гіди).

Найближчий населений пункт — прикордонне село Ділове. Звідси до Rescue Hut добраються на снігоступах чи лижах скітур, рідше пішки (якщо сніг неглибокий). А це 12 км трекінгу + 1000 м різкого підйому наприкінці. 

Важливо. Мармароси і літом — не найлегша локація, а зимою сюди й поготів не варто їхати без підготовки. Райдер має бути у хорошій фізичній формі, добре переносити перепади висот і тривалі переходи.

Спусків на день буде два-три, а 70% часу йтиме на повернення нагору — підйомників і ратраків тут немає.

Основні споти для фрірайду:

  • Полонина Лисича. Найближча до Rescue Hut локація, відносно безпечна і легка.
  • Південно-східні схили хребта. Високий сніг, мало скель, є спуски різного рівня складності. Тут катають найчастіше.  
  • Піп Іван Мармароський (1938 м). Дуже круті спуски (подекуди з кутом 45°!). Тільки для професіоналів.

Чорногірський хребет

Говерла, Петрос, Піп Іван Чорногірський, — ці та інші вершини Чорногори зазвичай згадують в контексті трекінгу. На хребті немає гірськолижних курортів, канаток і ратраків. Та це не зупиняє ентузіастів, які вже не перший рік розкатують Чорногору.

Чорногірський хребет — компроміс між “дикими” Мармаросами та “попсовим” Драгобратом. Скітур (або снігоступи) тут — єдиний вид “транспорту” до точок спуску. Погода буває примхливою, є лавинонебезпечні ділянки. Та, з іншого боку, близькість до цивілізації, менше проблем з логістикою, є місця для ночівлі (кемп “Білий слон”, турпритулки й вівчарські колиби).

Говерла

Варіанти підйому і логістика:

  • Від т/б “Заросляк”, до турбази трансфер з Ворохти.

По синьому маршруту (3,7 км, крутий) або зеленому (4,3 км, пологий), близько 3-4 годин.

  • З с.Козьмещик, до села трансфер з Лазещини.

Через полонину Козьмеська і Малу Говерлу або через полонину Гропа, близько 7 годин.

Детально: трекінгові маршрути на Говерлу

Фрірайд на Говерлі — один з найекстремальніших в Карпатах: круті (до 40°), місцями заледенілі схили, обриви, кулуари зі скельними виступами.

З’їжджати можна вздовж гребеня, по зеленій лінії підйому — є пологі безпечні схили, але сніговий покрив не завжди якісний. В цирку між Говерлою та Малою Говерлою райдерів чекає велетенський масив пухляка, однак тут вищий ризик сходження лавин.

Ребра і Шпиці

Підйом з с.Бистрець (до села трансфер/автобус з Верховини) через полонину Гаджина, близько 1 години.

Шпиці й Ребра — це стрімкі схили та довгі кулуари вздовж шпичастих скель. А в льодовиковому карі між вершинами — поля омріяного паудера. Небезпечна, складна, але дуже цікава локація.

Інші фрірайд-споти на Чорногорі:

  • Петрос (2020 м). Поки що слабо освоєний район для фрірайду. Підйом через Козьмещик з Лазещини, Квасів або Ясіні. Спуск у напрямі полонини Головческа або Перемички.
  • Піп Іван (2022 м) і сусідні вершини Смотрич (1898 м), Дземброня (1877 м). Багато цікавих складних схилів.
  • Бребенескул (2035 м) і Гутин Томнатик (2016 м). Район для екстремалів: скельні виступи, стрімкі обриви, 700 м спуску по вертикалі з вершини Бребенскула.

Як безпечно фрірайдити в Карпатах

Фізична підготовка і рівень катання

Фрірайд — це серйозні навантаження та високий рівень відповідальності. Ази катання на цілині не отримують — сюди приходять після освоєння червоних і чорних трас.

Щоб перейти до позатрасового катання, потрібно навчитися:

  • Вправно контролювати лижі/борд на різних типах снігу.
  • Миттєво реагувати на потенційну небезпеку на шляху.
  • “Читати” схили, вибирати безпечні лінії спуску і заздалегідь прорахувати ризики.

Готуватися до першого виходу на Freeride Zone варто з кваліфікованими тренерами у школі фрірайду. Навчання включає теорію й практику з техніки позатрасового катання, вибору маршруту, оцінки погодних умов, лавинної безпеки, підбору спорядження. 

Погодні умови

  • Підлаштовуйте розклад катання під прогноз погоди, а не навпаки. Враховуйте всі показники в комплексі: температуру, хмарність, кількість опадів, швидкість вітру.
  • Завжди краще перечекати несприятливі умови або перейти на більш безпечну в поточний момент локацію.

  • Хороша видимість — одна з ключових умов безпечного катання. В хмарну, туманну погоду легко з’їхати не туди й заблукати.

Губляться навіть досвідчені райдери (ось яскравий приклад). Тому кожен повинен знати алгоритм самопорятунку, якщо заблукав у горах

Команда

Фрірайд — це не соло-історія. Якщо правильно організований одиночний похід може бути безпечним, то розкатувати пухляк наодинці, вдалині від цивілізації — розвага для самовбивць. Зі знайомими (якщо вони не професійні гіди), буде не набагато безпечніше. І коли наймаєте ратрак/снігохід без кваліфікованого гіда, за безпеку зазвичай теж ніхто не відповідає. 

Якщо ваша компанія не складається з фрірайдерів з багаторічним досвідом, найкращим рішенням буде приєднатися до фрірайд-туру.

Організатора вибирайте уважно. Основні вимоги:

  • Група — не менше п’яти осіб. З них двоє — професійні інструктори, які досконало знають місцевість.
  • Гіди відстежують погодні умови, якість снігу, лавинну обстановку. Вибирають оптимальну локацію для катання або, у разі потенційної небезпеки, скасовують заїзд. 
  • На першому пробному заїзді перевіряють спорядження та навички райдерів,  рекомендують траси відповідно технічному рівню учасника.
  • Якщо людина недостатньо підготовлена, інструктор не допустить її до позатрасового катання.

Спорядження для фрірайду:

Для скітуру: сплітборд / скітурні лижі з камусом / снігоступи, телескопічні лижні палиці.

  • Заряджений телефон, повербанк, рація, навігатор, компас, карти.
  • Лавинне обладнання: лопата, щуп, біпер,

  • Аптечка, сонцезахисний крем.
  • Ремнабір, ліхтарик.
  • Термос з теплим напоєм.
  • Висококалорійний перекус, який не дубіє на морозі (наприклад енергетичні батончики).

Одяг для фрірайду дещо відрізняється від класичного гірськолижного комплекту, але в основі, як завжди, канонічні три шари:

  • Верхній — водостійкий і цупкий, без утеплення (хардшел). Яскравого кольору (максимально помітний на випадок сходу лавини чи блукання). 
  • Середній — пуховка або фліска для утеплення. Вдягати залежно від погодних умов та інтенсивності руху.
  • Базовий — термобілизна.

+Перчатки й верхонки, лижні шкарпетки, баф, шапка/балаклава.

Лижні/сноубордні черевики мають бути зручні та міцні, розраховані на піші переходи і/або скітур.

 

Детально: базовий набір спорядження для фрірайду

 

Фрірайд в Українських Карпатах стає все більш популярним. Відкриваються школи фрірайду для лижників і сноубордистів, проводяться регулярні фрірайд-тури з досвідченими гідами. А в магазинах мережі Shambala постійно поповнюється асортимент одягу й спорядження для позатрасового катання.   

Опанувавши локальні схили, ви зможете перейти на наступний рівень: катати пухляк в Гудаурі (гірський регіон в Сакартвело), Хінтертуксі (Австрійські Альпи), Лівіньо (Італія) та інших фрірайд-спотах світу.