Нічне катання на велосипеді по-особливому чарівне: на вулицях немає натовпу перехожих і нескінченного потоку машин, повітря приємно прохолодне, а місто в вогнях виглядає зовсім по-новому. Однак вся ця романтика часто приховує реальну небезпеку, так як у темний час доби через обмежену видимість значно зростає ризик ДТП за участю велосипедистів.

У темряві на вас може наїхати автомобіль, ви самі можете збити пішохода чи іншого велосипедиста, травмуватися через вибоїни та інші перешкоди на дорозі. Однак це може бути вагомим приводом відмовитися від нічних покатушок хіба що для новачків. Тим же, хто впевнено почувається за кермом двоколісного вдень, можна сміливо підкорювати і дороги нічного міста. Проте до вечірніх заїздів варто добре підготуватися. Розповідаємо, як зробити себе максимально помітним у темряві, і яких правил безпеки важливо дотримуватися любителям нічних заїздів.

Як позначити у темряві велосипед

Почнемо з того, що перетворимо велосипед на… новорічну ялинку. Тільки замість гірлянд використовуватимемо світловідбивачі та фари. Мінімальна обов'язкова комплектація велосипеда, прописана у Правилах дорожнього руху України, включає:

— білі катафоти спереду;

— червоні катафоти ззаду;

— помаранчеві катафоти з боків;

— ліхтар (фара), увімкнений у темний час доби та в умовах обмеженої видимості (наприклад, у тумані).

Катафоти покликані відбивати світло від фар автомобіля, що наближається, і робити велосипедиста помітним ззаду і збоку. За стандартом вони стоять практично на всіх велосипедах, однак їх, однозначно, недостатньо! Якщо вас хвилює, як безпечно їздити на велосипеді у темряві, основний упор у плані безпеки необхідно робити на передній і задній ліхтарі (фари), але й додаткове бічне підсвічування ігнорувати теж не варто.

Освітлення спереду

Передній ліхтар білого кольору встановлюється на кермі. Найпростіші слабкі фари лише позначають вас на дорозі, тоді як потужніші девайси одночасно виступають джерелом світла.

  • Вогні для освітлених ділянок дороги можуть бути статичними або миготливими. Останні помітніші на дорозі і швидше привертають увагу, проте до їх використання велосипедисти ставляться неоднозначно. Вважається, що водіям зустрічних автомобілів складніше розрахувати відстань до миготливого світла, ніж до статичного. І, крім того, мигалки можуть дратувати та відволікати інших учасників дорожнього руху.

  • Потужні яскраві лампи (мінімум 400 люмен) необхідні для руху погано освітленими ділянками та пересіченою місцевістю. Хороші якісні фари дають стабільний потік світла завдовжки близько ста метрів. Такі вогні можуть засліпити зустрічних водіїв, тому обов'язково дотримуйтесь культури руху на дорозі: перемикайте фару на більш слабкий режим або спрямовуйте промінь вниз у разі наближення зустрічного транспорту.

Альтернативою або доповненням основної передньої фари може стати ліхтар, закріплений на шоломі. Такий варіант має кілька переваг. Він встановлений вище і в такий спосіб краще освітлює дорогу. На поворотах та маневрах ви можете заздалегідь повернути голову та підсвітити дорогу до того, як це зробить передня фара. Крім того, налобний ліхтар однозначно стане в нагоді, якщо в дорозі виникне необхідність провести техобслуговування велосипеда.

Освітлення ззаду та збоку

Задній ліхтар червоного кольору встановлюють на багажнику або під сидінням. Як і передній, він може мати статичне або пульсуюче світло. До задніх мигалок, на відміну від передніх, ставлення більш позитивне. Найчастіше велосипедисти обирають саме миготливий задній ліхтар для найефективнішого привернення уваги інших учасників дорожнього руху.

Щоб зробити себе максимально помітним збоку, можна додатково поставити освітлення на колеса або раму. Навіть звичайні катафоти на педалях за рахунок постійного еліптичного руху привертають увагу і дають явний сигнал про те, що попереду — саме велосипед, а не якийсь інший об'єкт. За цим же принципом, але ще ефективніше працює різноманітне підсвічування на колесах:

— неонові трубки;

— світлодіодні стрічки;

— світлодіодні трубки на спиці;

— світлодіодні ковпачки на ніпель та ін..

За бажанням можна також позначити світлодіодами всю раму. А якщо хочете отримати альтернативне джерело підсвічування без необхідності підзарядки, пофарбуйте велосипед флуоресцентними фарбами!

Як позначити в темряві себе

Обладнання велосипеда фарами — основний, але не єдиний крок на шляху до безпечної їзди у темряві. Також необхідно обзавестися одягом та екіпіруванням з відбивачами. Для цієї мети підійдуть звичайний сигнальний жилет або світловідбиваючі стрічки-нашивки. Але набагато практичніше та ефективніше буде купити спеціальний спортивний одяг, взуття та аксесуари (рюкзак, баф та ін.) зі світловідбиваючими елементами. Вони виконують відразу кілька функцій:

  • Велоодяг із рефлекторами додатково позначає велосипедиста з усіх боків під час руху та забезпечує вашу безпеку у разі технічних зупинок (коли ви знаходитесь біля велосипеда і не помітні у темряві).

  • Світловідбиваючі елементи на велорукавичках та/або рукавах допомагають іншим учасникам руху розпізнати у темряві ваш сигнал повороту рукою.

  • Кросівки зі світловідбивачами підкріплюють ефект катафот на педалях, тобто привертають увагу за рахунок типових динамічних рухів.

Правила безпечної їзди на велосипеді вночі

Отже, ви ілюмінували свого залізного коня від керма до коліс і підібрали гардероб зі світловідбивачами. У такому разі чи можна вночі кататися на велосипеді та бути цілком впевненим у своїй безпеці? На жаль, не зовсім. Їзда вночі в будь-якому випадку має деякі ризики, і тому в жодному разі не можна втрачати пильність і розсікати на велику так само, як вдень. Щоб максимально убезпечити себе, дотримуйтесь наступних рекомендацій:

  1. Намагайтеся уникати неосвітлених ділянок дороги. Навіть якщо вас видно на кілька сотень метрів уперед, самі ви бачитимете не зовсім добре. Горбики, гілки, мокре листя, ями на дорогах — все це можна не помітити у світлі фари. Їзда путівцем або темними провулками, навіть із потужним ліхтарем — прерогатива найвідважніших і найдосвідченіших велосипедистів, решті ж не варто зайвий раз ризикувати.

  2. Бажано вивчити маршрут заздалегідь та знати всі перешкоди на ньому, оскільки навіть на освітлених вулицях уночі можна  вчасно не помітити небезпеку. Водночас, не орієнтуйтеся виключно на знання місця: уважно пильнуйте весь час і будьте готові до несподіваних перешкод.

  3. Будьте обережні під час маневрів. Вас можуть не помітити на дорозі, навіть якщо ваш велосипед сяє, як Лас-Вегас. Добре оцініть ситуацію, переконайтеся у відсутності небезпеки, заздалегідь подайте попереджувальний сигнал і тільки потім робіть маневр.

  1. Контролюйте заряд батарей на фарах і, в ідеалі, возіть кілька запасних ліхтарів. Любителям тривалих покатушок не завадить купити динамомашину, щоб мати безперебійне джерело енергії. Рівень заряду телефону, до речі, також дуже важливий — ви повинні завжди бути на зв'язку у випадку НС.

  2. Не забувайте про те, що вночі більш холодно і волого. Одягайтеся відповідно, і навіть теплими вечорами беріть із собою вітровку та баф на випадок погіршення погоди.

  3. Уникайте їзди дорогами, які облюбували стрітрейсери: на високій швидкості складно вчасно помітити навіть ідеально підсвічений велосипед.

  4. Використання велосипедного шолома, окулярів або маски, захисту на лікті та коліна, відмова від прослуховування музики в навушниках, — ці рекомендації актуальні у будь-який час доби, але ввечері дотримуватися їх особливо важливо!

Насамкінець, врахуйте, що вночі водії частіше діють безрозсудно: перевищують швидкість, проїжджають на червоний і т.д.. Незважаючи на меншу кількість машин на дорозі, ви повинні бути ще більш обережними, ніж вдень, бути готовими до потенційної небезпеки і швидко реагувати на неї. Це, до речі, не лише мінус, але ще й один неочевидний плюс нічного катання. Велоїзда в темряві — свого роду атракціон, який подарує вам порцію адреналіну та ендорфінів. І все ж нехай ця розвага буде максимально безпечною для вас та оточуючих.