Як популярна розвага знищує гори й загрожує туристам

 

Що може бути краще, ніж забратися у позашляховик і, залишаючи позаду фонтани бруду, промчати карпатським офроудом до самих вершин? Та все що завгодно. Все що завгодно може бути краще. 

Пояснюємо, чому популярну атракцію свідомі аутдорники вважають редфлегом, а екоактивісти називають лихом в горах. Яка шкода від “покатушок”, та як відпочивати в Карпатах екологічно. 

 

 

Що таке джипінг в Карпатах

 

Джипінг — екскурсійні тури на всюдихідній моторній техніці по бездоріжжю*. 

Ще так називають перегони, ралі на позашляховиках. Але зараз — про джипінг як розвагу для туристів в Карпатах. 

Послугу пропонують в популярних курортних містечках та селах: Яремче, Сваляві, Славському, Буковелі, Ворохті, Верховині тощо. Покататись в горах можна на джипах, квадроциклах, ендуро-мотоциклах, багі. Організатори обіцяють “незабутні враження, панорамні види, максимум локацій за мінімум часу, природні дива й адреналін, у будь-яку погоду і сезон”. 

 

 

Розвага не з дешевих — орієнтовно 1-3 тис. грн за годину. Попри високі ціни й офіційну заборону (про це далі), джипінг в Карпатах не втрачає популярності. Мало того, покататись в Українські Карпати їдуть туристи з Європи, де подібні розваги строго заборонені або значно обмежені. 

У соцмережах під хештегом #джипінгвкарпатах — сотні постів з рекламою послуги та відгуками клієнтів. На фото суцільний позитивний вайб від щасливих підкорювачів гір. За кадром залишаються понівечені схили та інші наслідки джипінгу в Карпатах. 

 

 

В чому небезпека джипінгу в Карпатах?

 

Масові неконтрольовані катання в горах руйнують екосистему. Важка техніка є загрозою для флори й фауни, порушує комфорт і безпеку піших і велотуристів. Врешті решт, страждають і самі учасники джип-турів. 

 

 

Як джипінг впливає на екосистему гір

 

Природний баланс в горах може порушити навіть зайва протоптана стежка, зірвана квітка чи залишена бляшанка. Що вже казати про важку техніку.

  • Колеса руйнують верхній шар ґрунту й спотворюють рельєф. 

 

 

  • Розмиті дощем колії перетворюються на болото з глини та каміння. 
  • Вихлопні гази й мастило забруднюють повітря, ґрунти й водойми. 

 

 

Високогірне озеро Герешаска — одна з чергових жертв джипінгу

 

  • Там, де проїхав джип, трава не ростиме ще багато років. 

У високогір’ї ґрунти та рослинність відновлюються повільніше. Під загрозою унікальні альпійські луки карпатських полонин. Винищуються рідкісні рослини та ендеміки Карпат, зокрема славнозвісна червона рута.  

  • Шумний транспорт викликає стрес у птахів і звірів. 
  • Під колесами гинуть звірі й дрібні істоти. 

Джипінг загрожує популяції червонокнижних тритонів, саламандри, кумки жовточеревої, які нерестяться у калюжах на дорогах. 

 

 

Слідами всюдиходів пошрамовані Гимба, Кукул, Гутин Томнатик, Петрос, Близниці, Високий Верх, Маковиця та інші вершини. Коли одна колія стає непридатною для проїзду, поруч прокладають ще одну, потім ще, і ще… Доріг стає більше, а гір — все менше. 

 

 

Авжеж, джипінг — не єдина загроза природі Карпат. Масова вирубка лісів, видобуток копалин, неконтрольоване збиральництво, — на крихкій екосистемі позначається все. Піші походи теж приносять шкоду, якщо не дотримуватись правил екотуризму

 

Чим джипінг небезпечний для людей

 

Туристи-олдскульники, м'яко кажучи, не люблять джипінг. Є, за що. 

  • Їдеш в Карпати за чистим повітрям і тишею — натомість слухаєш рев двигунів і дихаєш вихлопами. 
  • Поспішаєш на оксамитові боржавські полонини й не тронуті цивілізацією схили Чорногори — бачиш спотворені технікою ландшафти. 
  • Мрієш перепочити на вершині на самоті — маєш за компанію вервечку, що забралась на гору на джипі й святкує “сходження” під гучний музон. 
  • Замість медитативної прогулянки в горах — стараєшся не зламати ноги на глибоких ринвах та пильнуєш, щоб не попасти під колеса чергового джипа. 

 

 

Комфорт і безпека туристів-пішоходів в ігнорі. Але ж і самі учасники джип-турів ризикують. 

  • Вікових обмежень, як і страховки, часто немає. 
  • Кваліфікація водіїв невідома. 
  • Шляхи, само собою, для проїзду не придатні. 

→ Маємо низку нещасних випадків під час джипінгу з важкими травмами й смертями. 

 

 

Чи законний джипінг у Карпатах

 

У січні 2025 року новини рябіли заголовками про заборону джипінгу в Карпатах. Хоча по факту, рух механізованих ТЗ у заповідниках практично ніколи й не був дозволений у незалежній Україні. 

 

Закон № 4188-IX від 8 січня 2025, про який всі говорять, вносить зміни до чинного закону «Про природно-заповідний фонд України», прийнятого у 1992 році. Неоднозначне тлумачення деяких положень в оригінальній версії документа створювало правові лазівки для нелегального джипінгу. Тоді як прийняті у 2025 році зміни систематизували й конкретизували норми закону. 

 

 

Основні положення оновленого закону:

На території усіх об’єктів природно-заповідного фонду заборонений проїзд механічних ТЗ поза дорогами загального користування. Виняток: службовий транспорт ДСНС, поліції, лісової охорони тощо. 

За порушення передбачено адміністративну відповідальність і стягнення компенсації за шкоду довкіллю (сума залежить від кілометражу, типу ТЗ). 

 

 

Тож, джипінг в Карпатах офіційно заборонений в межах заповідного фонду. Організатори турів часто запевняють, що маршрути легальні та не перетинають території під охороною. 

На словах все гуд. А по факту у 2025-му джипи продовжують штурмувати Гимбу, Петрос, Близниці та інші вершини в заповідниках, ігноруючи закон, шлагбауми й знаки про заборону. Кількість виписаних протоколів на порушників при цьому смішно мала.

 

 

Чому так? Притягнути організаторів, попри зміни в законі, не просто. Серед причин: 

  • Бракує працівників природоохоронних установ, щоб контролювати порушників. 
  • На квадроциклах часто немає номерних знаків, складно встановити власника.  
  • Межі об’єктів ПЗФ і доріг загального користування часто “розмиті”.  

Крім того, джипінг в Карпатах негласно лобіюється, оскільки це прибутковий бізнес для місцевих.   

 

 

Що робити

Коли бачиш комерційні перевезення на позашляховиках в межах заповідника, поза дорогами загального користування*: звернися в поліцію або адміністрацію Нацпарку, надай геолокацію і фото з номерними знаками, чи подай заяву на сайті ЕкоЗагроза

*Карта об’єктів ПЗФ України

 Перелік доріг загального користування

Як показує практика, не менш дієве публічне засудження, коли фото джиперів розлітається соцмережами. У цьому разі важливо не тільки покарати порушників, а й  підняти суспільний резонанс, вчергове нагадати, що джипінг — це не ок.  

 

 

Туризм здорової людини: що робити в Карпатах замість джипінгу   

 

Якщо хочеш побачити віддалені куточки гір:

  • Піші й велопоходи. Прості й складні, багатоденні й ПВД, з ночівлею в наметах або будиночках, — вибирай. 

Якщо хочеш в гори, але не пішки: 

  • Оглядові підйомники. В теплий сезон в Карпатах працюють крісельні витяги на вершини Високий Верх, Гимба, Тростян, Погар, Магура, Маковиця, Красія.
  • Кінні прогулянки. Екологічний транспорт, на відміну від джипів і квадроциклів. 

Якщо шукаєш екстрим в горах:

 

 

Чи варто відмовитись від джипінгу

 

Позашляховики в горах самі по собі приносять більше користі, чим шкоди. Часто це єдиний спосіб добратися до віддалених локацій (наприклад, на Драгобрат) або швидко дістатись у високогір'я для надання невідкладної допомоги чи ліквідації НС. ГАЗи, Ніви й УАЗи — типовий транспорт в Карпатах, на якому доставляють продукти, пересуваються місцеві. 

Як атракція джипінг теж має право на існування — за умови, якщо маршрути погоджені й не пролягають через природоохоронні території. Поїздки в Карпатах на позашляховиках, зокрема, дають можливість побачити гори маломобільним людям. І все ж, більшість туристів спокійно може замінити джипінг на більш екологічний відпочинок в горах.