Зміст:

Вступ

Сертифікація шоломів 

Як "працює" шолом?

Чи є різниця між гірськолижним шоломом та сноубордичним?

Правила підбору шоломів

Конструкція шолому

Форма шоломів

Варіанти регулювання шолома

Вентиляція

Шоломи з дашком

Про шолом з візиром

Посадка та примірка

Догляд за шоломом

Висновок

Особливої різниці в тому, чому ви віддаєте перевагу і де катаєтесь немає, якщо у вас немає необхідного екіпірування.

Правильно підібраний одяг, підготовлені лижі/сноуборд не дадуть вам почуття захищеності та безпеки настільки, наскільки це зробить гірськолижний шолом. Як це банально не прозвучить, але наявність шолома на голові одразу вирішує кілька серйозних питань:

  1. Найважливіший – це безпека, ніхто не застрахований від падіння. Ви можете впасти самостійно, врізатися в іншого райдера, або ще гірше – можуть врізатися у вас. І тут вся ваша майстерність катання не врятує.

  2. Шолом – це перепустка на схил. Я не знаю жодного гірськолижного курорту, де на витяги пускають без шолома. Адміністрація у такий спосіб частково знімає з себе відповідальність за вашу безпеку. 

  3. Це тепло. Якщо правильно підібрати шолом можна обійтись без шапки, а використовувати найтонший бафф або балаклаву. Основну функцію збереження тепла та теплорегуляції бере на себе ваш шолом.

  4. Шолом – це стильно. Це раніше вони виглядали громіздкими та безглуздими. Але подивіться, що сьогодні пропонують виробники - безліч моделей по посадці, яскраві кольори або навпаки стримані, принти, наклейки на шолом, моделі з візором або під маску, з дашком або без. Все це створює цілісний образ райдера на схилі.

Вдалося вас переконати в тому, що шолом – це необхідно під час катання і справді круто?
 

Читайте також наш матеріал про вибір гірськолижних масок
 

А тепер давайте детальніше розберемо всі нюанси вибору. 

Поїхали!

 

Вас також може зацікавити: Скітур для початківців: особливості, необхідне спорядження, підготовка

Сертифікація шоломів

Перед тим, як будь-яка нова модель шолому потрапляє на полиці магазинів, вона проходить обов'язкову сертифікацію. Під час випробувань його перевіряють на міцність, стійкість до ударів. Тестують його тепло- та звукоізоляцію. Це потрібно для того, щоб ви були впевнені, шолом зможе захистити вашу голову від струсу під час удару. Інакше навіщо він тоді потрібен?

Провідні компанії зі світовим ім'ям, які займаються виробництвом захисту різних видів спорту, роблять і гірськолижні шоломи. Їхня продукція проходить обов'язкову сертифікацію за одним із трьох стандартів:

  • CEN 1077 (Common European Norm, CEN) він же EN 1077: 2007 – найпопулярніший з європейських стандартів по тестуванню захисту голови. Стандартизація включає два типи захисту: "Клас A" відноситься до захисту голови і вух, "Клас B" – тільки до захисту черепа. До якого класу відноситься той чи інший шолом з цим сертифікатом розібратися дуже просто - якщо є захист в області вух і він не знімний, значить це «Клас A»;

  • F2040 (American Society of Testing and Materials, ASTM) існує з травня 2000 року, згідно з ним шолом тестується в різних температурних умовах, піддається перевірці на різних (пласких, округлих та гострих) площинах. Також окремо відбувається тестування посадки шолому на голові під час руху;

  • Snell RS-98 (Snell Memorial Foundation) – найсуворіший стандарт, коригується кожні 5 років. Під час тестування шолом проходить через жорсткі випробування – його кидають з висоти, б'ють об різні площини, для його тестування навіть використовують ковадло. Весь цей час шолом одягнений на муляж голови, до нього прикріплені різні датчики. Він відображає ступінь пошкоджень за різних типів падінь.

Але не всі бренди тестують свою продукцію. І купуючи несертифікований шолом, важливо розуміти, що у разі серйозного падіння він, ймовірно, не зможе забезпечити необхідний захист.

Будьте уважні при виборі захисних засобів!

Як “працює” шолом?

Але яким чином шолом може захистити від прямого удару при падінні, наприклад, на сноуборді на прямих ногах?

Тут все просто і складно водночас. Кожен шолом складається з двох основних шарів – зовнішнього жорсткого та внутрішнього м'якого. Так ось, під час падіння зовнішній шар приймає весь удар на себе, розсіюючи основну енергію удару по всій поверхні. Бувають удари навіть такої сили, що зовнішній шар може тріснути! Внутрішній матеріал, найчастіше – це спінений полістирол, демпфує (зменшує) ударну хвилю. Таким чином, шолом поглинає силу удару.

При ковзному падінні, які частіше бувають у лижників, шолом приймає на себе удар та тертя по жорсткій поверхні. При таких падіннях рідко зустрічається серйозний травматизм, але все одно приємного мало.

Чи є різниця між гірськолижним шоломом та сноубордичним?

І тут, при детальному розгляді типів падінь, ми повернулися до вічного протистояння «лижники – бордери» і хто з них крутіший. Крутішим буде той, хто має шолом на голові:)

А якщо серйозно, то різниці між надійністю захисту від падіння немає. Як немає і різниці між шоломами для катання на лижах та на сноуборді. Незважаючи на те, що в цих типах активності спостерігаються різні типи падінь (сноубордисти приземляються частіше на потилицю та передню частину голови, а лижники падають «ковзаючи») шоломи у них однакові. А який саме шолом – це вже залежить від рівня катання та стилю. Комусь потрібен додатковий захист підборіддя або всього обличчя, комусь достатньо звичайного шолома з відкритими вухами.

А тепер поговоримо саме щодо вибору шолома, на що потрібно звертати увагу, які аспекти важливіші, а які є поверхневі.

Правила підбору шоломів

Конструкція шолому

Щоб правильно вибрати шолом, потрібно розуміти, як його зроблено. Необов'язково дорогий шолом означає, що він чудово захищає. Можливо, у дорогій моделі просто використані інші технології. Але при цьому будь-який шолом складається з трьох основних шарів, це:

  • Зовнішнє покриття – найжорсткіший шар, який приймає всю силу удару на себе і максимально розсіює її. Виготовляють його найчастіше із міцних матеріалів, адже під час катання можна невдало «приземлитися» і на щось гостре, на кшталт каменю чи брили льоду. Тому основний матеріал – це міцний пластик (ABS пластик, склопластик) або посилені матеріали – кевлар, карбон та полікарбонат. Шоломи із зовнішнім шаром з останніх матеріалів будуть значно дорожче коштувати, але й захист буде надійнішим.

  • Середній шар – товстий і м'який, найчастіше це спінений полістирол, який здатен поглинути велику частину удару та компенсувати його силу. Саме завдяки йому під час падіння удар не так сильно відчувається на голові.

  • Внутрішній шар – безпосередньо підкладка, яка торкається голови. Вона забезпечує комфорт та відведення вологи. Так як цей шар вбирає вологу, що виділяється тілом, його роблять зйомним, щоб його можна було випрати. Також часто для його виготовлення використовуються матеріали з антибактеріальними характеристиками. Вони запобігають виникненню неприємних запахів.

Ці шари між собою можуть бути з'єднані різними методами. І це – ще один важливий критерій під час вибору моделі. Розрізняють три основні типи конструкції шоломів:

HardShell – найміцніша конструкція завдяки цілісному верхньому шару, а внутрішній шар тут приклеюється до зовнішнього. Такі шоломи найнадійніші, витримують агресивне катання, жорсткі падіння. Їх часто використовують шанувальники сноуборду під час виконання стрибків, катання у парках чи новачки, кому потрібен бюджетний варіант. До речі, це ще один плюс на користь шоломів HardShell - вони дешевші в порівнянні з іншими варіантами. Але мають мінус – через свою конструкцію вони досить громіздкі та важкі.

In-mold – конструкція, яка передбачає більш щільне прилягання зовнішнього та середнього шарів за рахунок прошарку між ними з полікарбонату. Такий шолом виглядає акуратніше на голові, але поступається за ступенем захисту. Їм віддають перевагу ті, хто спокійно катається на схилах, без сильних падінь.

Гібриди об'єднали у собі обидві конструкції. Тобто там, де потрібен максимальний захист, використовується з'єднання першої конструкції, але з можливістю полегшити деякі ділянки за технологією In-mold. Найчастіше такі шоломи істотно легші за перші і надійніші за другі.

Під час падіння можна не лише розбити голову чи отримати поріз. Адже найчастіша травма у гірськолижників – це струс мозку, тобто зміщення положення мозку щодо черепа. І, щоб це попередити або хоча б мінімізувати шкоду, в шоломах використовується технологія MIPS. Вона розроблена для компенсації обертального руху під час падіння. Тобто, вона компенсує не так силу удару, як зміну положення черепа щодо мозку.

Технологія SPIN, розроблена компанією РОС, покликана вирішити цю проблему під час падінь іншим шляхом. До структури шолома включені силіконові прокладки. Вони м'які, завдяки їм шолом зручніше лягає на голову. Але головне їхнє завдання – це компенсація зміщення від удару. І якщо SPIN використовується тільки у шоломів бренду РОС, то MIPS можна зустріти в інших брендів, таких як Scott або Oakley.

Форма шоломів

Але, крім конструкції шолом може бути різної форми. Він може бути витягнутий ззаду, завдяки цьому він дає більшу аеродинаміку, а може бути округліший. Також шолом може бути закритий та відкритий. 

Закритий шолом використовується при особливо агресивному катанні, коли потрібно захищати не тільки голову, але й обличчя та підборіддя. Таку модель називають full-face. Візуально він схожий на мотошолом, дає максимум захисту. Але є в нього і мінуси – він важчий, біль громіздкий. А щоб підібрати до нього маску, потрібно витратити набагато більше часу.

Відкриті шоломи – найпопулярніші, їх використовують при різних типах катання. Для захисту підборіддя використовують спеціальні накладки, при бажанні їх можна зняти.

Відкриті шоломи можуть мати жорсткі чи м'які вуха. Це дозволяє вибрати модель під певний стиль катання. Відрізнити їх один від одного дуже легко – якщо зовнішній жорсткий шар закриває всю голову та вуха, значить перед вами модель із жорсткими вухами. Завдяки підвищеному захисту їх часто використовують при швидкісному катанні, коли ймовірність «ковзаючого» падіння, має велику небезпеку.

З плюсів таки шоломів можна виділити:

  • Кращий захист, особливо якщо падаєте в русі, ковзаючи;

  • Найкращу аеродинаміку;

  • Він тепліший;

  • Є можливість встановити захист підборіддя.

З мінусів:

  • Він громіздкий;

  • У ньому не так добре чути, що відбувається довкола;

  • Погано вентилює.

Але, незважаючи на все це, моделі з м'якими вухами – популярніші. Вони акуратніше сидять на голові, не обмежують рухів, мають меншу вагу. Їх можна розібрати, щоб почистити чи випрати окремі деталі. У них цілком безпечно «зловити передній кант», але падати ковзаючи на лижах на великій швидкості буде небезпечніше. До того ж такі моделі рідко можна зустріти з можливістю встановлення захисту підборіддя.

Варіанти регулювання шолома

Вибравши шолом, що сподобався, його обов'язково потрібно міряти. Шолом як і взуття – мало вибрати за рекомендаціями та загальними характеристиками, важливо, щоб у ньому було комфортно, ніде нічого не тиснуло.

Якщо ви вирішили купити шолом і вибрали не найдешевший варіант та не високопрофесійний, то він має додаткові регулювання-утяжки. Вони дозволяють підігнати шолом для більшого комфорту. Але з ними треба бути особливо обережними. Зазвичай для підгонки використовують горизонтальну утяжку, рідше додають вертикальну.

У різних виробників це здійснюється по-різному, в одних – це може колесо з тріскачкою, яка регулює ступінь підгонки, в інших, наприклад у Oakley, це може бути більш сучасний варіант – Boa® з поворотним колесом, у третіх – помпа, яка наповнює повітрям камери, розташовані всередині шолома. Будь-яка з таких систем забезпечує достатньо комфорту та надійності.

Але не забувайте, шолом повинен щільно сидіти на голові і не створювати дискомфорт навіть без підгону!

Вентиляція

Один із факторів, через які багато-хто раніше не хотів одягати шолом – це вентиляція. Шолом завдяки внутрішнім слоям добре зберігає тепло. А за інтенсивних навантажень старі моделі раніше просто не встигали виводити його назовні. Таким чином, знімаючи шолом, голова була мокра, що створювало дискомфорт.

Але у сучасних моделях цю проблему вирішено. Сьогодні в магазинах можна вибрати:

Шоломи з нерегульованою вентиляцією мають спеціальні отвори. Вони постійно відкриті, завдяки чому здійснюється виведення тепла. Їх часто використовують для спокійного формату катання за хорошої погоди. Але якщо райдер набирає швидкість або на вулиці вітер, то холодне повітря швидко охолоджує голову, що призводить до переохолодження. А якщо катати агресивно, то не уникнути падінь, під час яких сніг може забиватись у отвори.

Шолом з регульованою вентиляцією – це ідеальне рішення для швидкісної їзди, катання в парках, на пухляку. Такі моделі оснащені спеціальними важелями, які закривають/відчиняють отвори. Можлива вентиляція окремо передньої та задньої частин шолома, що особливо зручно за різних форматів катання.

У бюджетних моделях використовують заглушки. Вони закривають вентиляційні отвори зсередини. Непоганий варіант, але має недоліки. Якщо у випадку з важелями ступінь вентиляції можна регулювати на ходу, то тут – потрібно зупинитися, зняти шолом, вийняти заглушки або поставити їх на місце і після цього продовжити катання. А ще є шанс втратити заглушку десь на схилі.

Шолом може мати більшу чи меншу кількість отворів. Це вже залежить від моделі. У деяких моделях може бути мінімум отворів, але вони мають додаткове охолодження завдяки своїй конструкції. Наприклад, шолом із конструкцією HardShell, де полістирол приклеюється до зовнішньої оболонки, має конструктивне рішення для вентиляції. Він побудований таким чином, що холодне повітря потрапляє під зовнішню оболонку між пластиком та пом'якшуючим шаром, проходить через весь шолом і виходить ззаду. Таким чином, шолом охолоджується, тепло виводиться назовні без особливого дискомфорту для райдера.

Шоломи з дашком

Розрізняють також шоломи з дашками або без, так звані казанки. Дашок – це не просто дизайнерське рішення. Він захищає очі від яскравих променів, фіксує маску на шоломі під час відпочинку, захищає при падінні обличчям донизу. З мінусів – знімати маску для відпочинку на схилі не так зручно. Але тут все залежить від особистих уподобань. Іноді виробники пропонують моделі зі зйомними дашками, їх можна зняти за потреби або замінити після пошкодження.

Про шолом з візиром

Так само і з візиром. Комусь такі шоломи ідеально підходять, комусь навпаки. Але зауважте, що якщо ви зупиняєте свій вибір на моделі з візором, то окуляри вже не потрібні.

При цьому візор забезпечує набагато кращий огляд, ніж будь-яка маска, він не відчувається на обличчі, підходить для тих, хто катається в окулярах, а не одягає лінзи.

Хоча в погану погоду всі його плюси перетворюються на мінуси, тому що через те, що він не прилягає до обличчя, вітер задуває просто під нього. Якщо на масці можна швидко змінити лінзу, то з візором так не вийде. Хоча можна вибрати модель із фотохромною лінзою, вона компенсує цю незручність. Якщо ви пошкодили свій візор або подряпали його, то, щоб його замінити, потрібно буде заморочитися, хоча виробники пропонують змінні варіанти. Але в магазинах такий товар трапляється рідко.

Та й ціна. Шолом з візором буде дорожчим, ніж хороший шолом і маска окремо. Для когось це може стати вирішальним чинником.

Посадка та примірка

Вибрали модель шолому? Добре, тепер його треба приміряти. Під час примірювання звертайте увагу на вільний простір після регулювання між головою та внутрішньою стороною шолому. Його має бути мінімум, інакше він не зможе забезпечити необхідний захист при падінні. Якщо ви помітили, що шолом сидить некомфортно, тиснуть регулювання, або простору багато, сміливо міряйте іншу модель, можливо навіть від іншого виробника.

Також важливо, щоб шолом та маска підходили один до одного. Тут мова не тільки про дизайн та колір.

Працюючи разом шолом і маска захищають голову та обличчя від холоду. Бувають випадки, коли маска занадто велика і тисне на ніс, або, навпаки, занадто маленька і між шоломом та маскою залишається відкритим чоло. У такому разі під час катання зустрічне холодне повітря та вітер будуть дути в голову, що створює дискомфорт та переохолодження. 

Під час примірки враховуйте також, ЩО буде на вашій голові - підшоломник, бафф, балаклава. Найкраще міряти на той головний убір, у якому плануєте катактись. Так ви можете оптимально підібрати розмір.

У процесі примірки звертайте увагу на те, як шолом сидить в області потилиці та скронь. Він не повинен тиснути, перетискати. Адже ви кататимете в ньому більшу половину дня, шолом повинен комфортно і щільно сидіти на голові.

Під час примірки можна різко покрутити головою або пострибати в ньому. Він не повинен бовтатися навіть у розстібнутому стані.

Догляд за шоломом

І останнє – це догляд за шоломом. Поки ви – на гірськолижному курорті, шолом рекомендується після кожної каталки просушувати. Бажано у добре вентильованому приміщенні. Але в жодному разі не можна це робити біля обігрівальних приладів. Інакше внутрішня знімна частина шолому візьметься жорсткою кіркою, і наступного дня одягати його буде неприємно.

По приїзду додому шолом потрібно розібрати, помити у мильному розчині. Сушити його краще теж у приміщенні та частинами. Для зберігання краще вибрати затемнені приміщення без прямих сонячних променів.

А на початку наступного сезону треба зібрати його, перевірити всі кріплення, приміряти. Таким чином ви перевірите його комфортність після тривалого зберігання.
 

Читайте також: Базовий набір спорядження для фрірайду

 

Висновок

Шолом для гірськолижника – це невід'ємна частина екіпірування для безпечного катання. Він захищає голову від ударів та струсу, від холоду та вітру.

Але, щоб він виконував свої функції, потрібно правильно підібрати його. І тут мова йде не лише про зовнішній вигляд, а й про функціонал та посадку. Погодьтеся, райдеру-початківцю ні до чого професійний шолом з високими аеродинамічними показниками. Для нього важливо, щоб шолом зручно сидів на голові, не створював дискомфорту, а у разі падіння зміг захистити від сильного удару. І тут важливо розуміти, що жоден шолом не зможе на 100% захистити від травми чи струсу. Але він зможе пом'якшити ударну силу, і замість розбитої голови можна відбутися тріснувшим шоломом.

Катайтесь і насолоджуйтесь схилами, а про вашу безпеку нехай турбується привальний захист та спорядження.

Дякуємо за увагу та до зустрічі на схилі!

Команда магазину Shambala:)