Довідкова інформація 

Хто організатор 

Коломієць Артем 

Загальні параметри 

  • Вид туризму: трекінг

  • Протяжність активної частини походу в км: 110

  • Тривалість “ходових” днів: 12

  • Дані про учасників походу: Коломієць Артем

  • Автор звіту: Коломієць Артем

  • Район походу: Острів Мадейра

  • Детальна нитка маршруту: Funchal – Porto Moniz – Ribeira da Janela – Posto Florestal Fanal – Miradouro Polski – Risco waterfall – Barragem do Pico da Urze – Camping Estanquinhos – Sao Vicente – Levada do Norte – Pico Ruivo – Peak Forest Park Stones – Santana – Funchal.

Вступ

Неймовірний острів Мадейра в Атлантичному океані – це захоплюючі подих пейзажі, густі реліктові ліси, загаслі вулкани та вулканічні рельєфи, море квітів та соковитої рослинності, ну й, звичайно, дайвінг в атлантиці. 

Територіально архіпелаг Мадейра – це острівний регіон Португалії й складається з 4 груп, дві з яких – незаселені людьми. На архіпелазі проживає близько 260000 чоловік, 120000 з яких проживають у столиці. 

Моя подорож була призначена на другу половину вересня, коли погода острові має переважно температуру +24 вдень та +22 вночі, 22 мм опадів, що дуже мало, та 12 світлових днів. 

Хотів би звернути увагу на те, що не варто всеціло довіряти прогнозу. З двох тижнів запланованої подорожі усього лиш два дні не було опадів. 

При прокладанні маршруту я використовував дві навігаційні програми: платна версія Osmand+ та Mapy.cz. Забігаючи наперед скажу, більшу частину часу користувався другою, особисто для мене вона зручніша. 

При плануванні маршруту я хотів відвідати:

  • столицю Мадейри місто Фуншал та провести там декілька днів; 

  • крайнє північно-західне місто Порту-Моніш та побачити природні купальні басейни; 

  • центральні левади;

  • піднятись на найвищу точку острову – пік Піку-Руйву 1862 метра;

  • відомий ліс Фанал;

  • місто на березі океану Сан Вісенте;

  • музей колоністів в місті Сантана.

*Аеропорт острову Мадейра.

Варіанти приїзду та від'їзду + аварійні виходи з маршруту

Дістатись до острову можна як прямим авіарейсом, так і з пересадками, що зазвичай виходить бюджетніше. Але в період пандемії я обрав перший варіант, український лоукостер Sky Up.

При покупці авіаквитків зверніть увагу, що в авіакомпанії за один долар можна замовити сюрприз й мені дісталась знижка 3%, начебто не значно, але з суми в 15000 грн – це набуло змісту. Коли авіаквитки на руках, наступний крок – розрахувати трансфер в аеропорт Бориспіль й уже потім, саме час розрахувати маршрут. 

Маршрут я планував таким чином, щоб зійти в цивілізацію можна було практично на будь якому відрізку. 

Опис маршруту 

День

Відрізок шляху (від - до)

Протяжність в км

Час на маршруті

Особливості (метеоумови, перешкоди, труднощі)

1-й день

прибуття на Мадейру

–––

–––

–––

2-й день

переїзд в Porto Moniz

75 (автобусом)

близько 4 годин

–––

3-11 дни

від Porto Moniz до містечка Сантана

не засікав

не засікав

зазвичай в першій половині дня було сонячно, ближче до вечора – дрібний дощ

12-й день

від містечка Сантана – до Фуншала

32

8,5

чудова погода

1-й день: приїзд та поселення

На острів я прилетів пізно ввечері. Заночувавши в готелі, я відправився на пошук пригод. 

Вранці я сів на потрібний автобус, поїхав до столиці. Якщо хочете по дорозі насолоджуватись пейзажами океану, вам треба сідати на лівий бік, горами – на правий. Загалом, користуватись громадським транспортом на Мадейрі досить просто, майже на всіх зупинках є розклад. Відстані по острову досить невеликі, але через особливості рельєфу 75 км можна їхати чотири години, тому закладайте на переїзди побільше часу. 

Фуншал – це головне місто архіпелагу Мадейра в Португалії, який оточений горами та океаном. 

Прибувши до столиці й заселившись в отель, я починаю підготовку до походу:  пошук та покупка газу, продуктів, розклад автобусів на острові. 

Вирішивши всі питання по походу, я пішов на огляд міста, й найперше мене тягне до океану, а значить моя мета – набережна. 

Точка покупки газу Azinhaga do Poço Barral nº 14, 9000-638 Funchal, Португалія

Саме на набережній знаходиться статуя та музей Кріштіану Роналду, гарна фортеця 17 століття (всередині якої пляж) та багато класних арт об’єктів. Окремої уваги заслуговує The Monte Palace, великий ботанічний сад з екзотичними деревами та квітами, африканськими скульптурами та музеєм мінералів. Сад досить великий і я радив би виділити на нього не менше 4 годин. На території є кафе, де можна перекусити та відновити свої сили. 

Насолодившись столицею та екскурсіями, дізнавшись розклад автобусів, вирішив завтра переїхати в північно-західну частину острову, в місто Porto Moniz, звідки розпочнеться трекінгова частина мого маршруту.

 

2-й день: переїзд на старт маршруту в Porto Moniz

Відстань від столиці до Porto Moniz складає близько 75 км. Добирався я туди місцевим автобусом. На дорогу пішло майже півдня. Ще півдня я витратив на прогулянки та знайомство з новим містом. 

3-11 дні: трекінг та левади 

Всі десять днів трекінгу я описувати не стану, а торкнусь лише найголовнішого. І перше – я розповім вам про левади. 

Левада – це унікальна іррегаційна система, будівництво яких почалось в 16 столітті. Ці зрошувальні канали були вручну видовбані в скелях. Всього на Мадейрі налічується близько 3000 кілометрів піших стежок та левад, доступних для туристів. Саме по ним здебільшого ви проведете більшу частину свого маршруту. Дуже часто можна йти по ним не один кілометр й не зустріти жодного місця під намет, тому раджу добре прораховувати місця для ночівлі наперед. 

Відмічу, що трекінг на острові мені нагадав підйом на багатоповерхівку з непрацюючим ліфтом)). Тут дуже багато сходинок:

  • викладених з каміння;

  • виготовлених з колод;

  • викопаних в грунті. 

Раджу, якщо є можливість, трохи потренувати ноги перед поїздкою, так як це не просто – більшу частину підйомів та спусків проходити по сходинкам гірських стежок. 

Також на острові зустрічаються тунелі, саме тому рекомендую тримати ліхтарик в клапані рюкзака, для швидкого доступу. Тунелі бувають різні по довжині, як 50 метрів, так і більше півкілометра. Часто вони також вузькі, тому перед входом раджу:

  • перше: одразу увімкнути ліхтар та позначити себе;

  • друге: звернути увагу чи не йдуть вам на зустріч інші туристи та чи є можливість з ними розминутись;

  • третє: бути дуже обережним та дивитись під ноги, ажде в тунелях дуже слизько.

12-й день: повернення в столицю та дорога додому 

Невеликі відстані між точками компенсуються особливостями рельєфу. Перепади висот дають про себе знати, але навколишня природа настільки заворожує, що про втому думати немає часу.  

Небезпека на маршруті 

 В 2021 році пандемія внесла свої корективи не лише в буденне життя, але й вплинула на подорожі в цілому. Країни закривались повністю, вводились особливі правила в’їзду, заборони масових скупчень людей й тому подібне. Це вплинуло на наш вибір країни для нашої поїздки та поведінки там. Я це кажу зараз лиш для того, щоб ви перед поїздкою прочитали правила, введені в даній країні, попередили непорозуміння з боку місцевого населення, як мінімум, а той штрафу або інших проблем з законом. 

А якщо ви планували зупинятись в кемпінгах або готелях, особливо в невеликих містечках, наперед зв’язуйтесь з ними на питання, чи вони працюють. З п’яти кемпінгів, в яких по плану я мав зупинятись, працював лиш один. 

По маршруту особливих небезпек немає, весь шлях пролягає по підготовленим стежкам та гарно протоптаним маршрутам. Звертайте увагу на: 

  • кам’янисті відрізки, вологе каміння може бути слизьким, знадобляться трекінгові палиці;

  • вказівники та роздоріжжя на маршруті, можна повернути не в той бік;

  • добре плануйте місця для стоянок, кемпінги можуть не працювати, а підготовлених галявин під намети небагато. 

Цікаві природні, історичні, архітектурні об’єкти на маршруті

Тут варто розповісти про найвищу точку острову – гору Піку Руйву 1862 метра. Якщо ви хочете побачити нереальної краси захід сонця або його схід, вам однозначно сюди. В 10 хвилинах пішки від вершини є місця під намети, кран з питною водою та гірський притулок. Я вирішив зупинитись саме в ньому через його зручності, за 15 євро на ніч. Тут є: лоббі з каміном, можливість купити частину продуктів та сувенірів, інтернет, туалет та душ. 

Ввечері та вранці досить прохолодно і це вперше коли я одягнув легку пухову куртку. Тому гарно одягайтесь вранці, коли підете зустрічати світанок, я б навіть радив взяти з собою термос чаю та батончики, та як повний схід сонця – це не так вже й швидко, але краєвиди того варті.

Вартість харчування та пересування по маршруту

Харчування 

 В цій подорожі по острову я зробив ставку на український бренд IDLO та чеські сублімати Аdventure menu. 

  • Сніданок – солодкі каші та заварна кава з фільтрів-пакетів, що виявилось досить зручно в умовах походу. 

  • Обід – це перекуси енергетичними батончиками та чай, смачно та калорійно, а головне – не займає багато часу. 

  • Вечеря – моя найулюбленіша частина походу, шлях полодано, можна розслабитись та неспішно перейти до прийому їжі, тому у мене на вечерю були чеські сублімати. Вони на порядок смачніші, чим сушена їжа, а головне тут дуже різноманітне меню. 

Єдине, що я докуповував по маршруту – це продукт, що швидко псується – хліб, а також екзотичні фрукти. 

Вода – найважливіший та найнеобхідніший ресурс в поході. Під час походу я не зустрів проблем з водою, на острові багато варіантів поповнення цього ресурсу. В кожному кемпінгу або місцях, відмічених на карті під намет, принаймні де я зупинявся, є крани з питною водою. На левадах трапляються також крани з водою, джерела. Правильно читайте карти, плануйте маршрут та стоянки й з водою проблем не виникне. Ну а якщо раптом ви десь не розрахували та помилились, завжди є левади з дощовою водою, але я б рекомендував обов'язково прокип’ятити перед вживанням. 

Транспорт 

По транспорту на острові не виникає проблем. На кожній зупинці є розклад. Автобуси та місцеві маршрутки курсують чітко по графіку. Варто звернути увагу, що розклад має різницю по днях тижня, розклад понеділка буде відрізнятись від розкладу вівторка або середи. 

Підсумки, висновок та загальне враження 

Гарно спланований маршрут та правильне екіпірування дали можливість з задоволенням провести час, не відволікаючись на різні побутові моменти. Мадейра – це чудове місце для активного трекінгу та легких прогулянок левадами. Та майте на увазі, що фізична підготовка та гарна форма є основою вдалої відпустки. 

По спорядженню у мене були на озброєнні:

  • Рюкзак 42 літри, його цілком вистачило для всього що я брав з собою;

  • Намет;

  • Килимок надувний;

  • Надувна подушка;

  • Компактный спальник;

  • Інтегрована система приготування їжі Jetboil. 

По одягу:

  • Ходові штани;

  • Футболки 2 синтетичні та одна з мериносової шерсті;

  • Термобілизна синтетична;

  • Трекінгові кросівки;

  • Трекінгові шкарпетки;

  • Комплект захист від дощу ( мембранна куртка та мембранні штани);

  • Пухівка на випадок холоду (знадобилась, коли ходив зустрічати світанок);

  • Туристичний ліхтарик;

  • Трекінгові палиці. 

В заключення важливо відмітити, що подорожі за кордон дають по новому побачити світ, але велику роль відіграє підготовка. Добре пропрацювати маршрут, зібрати максимум інформації про країну, її менталітет – це важливі складові подібних походів. 

Подорожуйте та відкривайте нові для себе горизонти!