Чим зайнятись в поході? У вільний від дороги час завжди знайдуться справи: розвести вогонь і приготувати страви на кострі, обговорити пройдений шлях та найближчі плани, встановити намет, нарешті, добре виспатись.

Та часом одного походу в поході буває замало. На денках, вимушених стоянках через зливу чи в інших ситуаціях, коли група починає нудитись, виручить наша добірка ідей для дозвілля на природі: ігри для дорослих та дітей,  ігри-знайомства, рухливі, настільні, творчі, пізнавальні. Також розкажемо, як зацікавити малечу, та чим зайнятись у соло-треках.

Зміст:

— Словесні ігри для походу
— Ігри для знайомства
— Настільні ігри в поході
— Активні ігри з інвентарем і без
— Чим зайнятися в одиночному поході
— Ігри для маленьких дітей у поході

Словесні ігри для походу

Універсальна розвага:

  • Не потрібно нічого, крім компанії та бажання (для окремих ігор ще ручка/олівець і папір).
  • Кількість гравців — від двох-трьох до без обмежень. 
  • Зручно грати скрізь і коли завгодно (біля вогнища, в наметі, у транспорті тощо).
  • Можна адаптувати під різний вік (школярі, студенти, дорослі), підібравши складність і тему завдання відповідно аудиторії.

Крокодил

Гравці по черзі показують загадане слово за допомогою пантоміми. Той, хто вгадує, показує наступним.

Зіпсований відеотелефон

Перший гравець пошепки загадує слово/фразу другому, той показує це слово третьому жестами і мімікою (в цей час інші закривають очі). Третій гравець шепоче четвертому слово, яке, на його думку, загадано. Четвертий показує пантоміму п’ятому, і так по колу, поки слово не дійде до першого гравця, який озвучує початкову версію.

Хто я?

На папірці записують предмет або відому людину/персонажа, закріплюють його на лобі сусіда стороною з написом до інших. Кожен повинен відгадати, хто він, задаючи уточнюючі питання, на які інші відповідають лише “так, ні, можливо”.  

Міста

Учасники по черзі називають міста таким чином, щоб перша буква в назві наступного слова повторювала останню букву попереднього.

Асоціації

Перший учасник каже будь-яке слово, другий — слово, з яким асоціюється попереднє і т.д. Ланцюжок асоціацій зазвичай заводить дуже далеко від першого слова. 

Фанти

Учасники пишуть на папірцях смішні завдання і складають їх в одну ємність. Перед грою кожен віддає в “спільну казну” одну особисту річ (фант), і щоб повернути її, гравець має навмання дістати папірець і виконати завдання.

Я беру в похід

Ведучий вигадує спільне правило для слів у грі: на тему осені /на букву П /зеленого кольору /інше. Називає перше слово: “Я беру в похід шарф/пічку/горох”. Інші гравці мають здогадатись, за яким правилом підібрані слова, і по черзі питають: “Я беру … Ти береш мене в похід?”. Ведучий погоджується, якщо предмет відповідає його секретним умовам. Хто розгадає, за яким правилом підбираються слова, перемагає і стає новим ведучим.

Ідея. Перераховані ігри здебільшого прості і знайомі багатьом. Щоб було цікавіше, доповніть їх тематичними правилами:

  • В “Крокодилі”, “Зіпсованому відеотелефоні” і “Хто я” загадуйте різні предмети, ситуації, дії, пов'язані з походом (пустий казанок, легкий рюкзак, сонцезахисний крем тощо).
  • В “Фантах” — задайте знайти сторони світу без компаса, пародіювати завхоза тощо.
  • Замість “Міст” будуйте словесний ланцюжок з вершин, перевалів, річок, полонин та інших локацій для трекінгу (наприклад БоржаваАконкагуа).

А в “Я беру в похід” нічого не міняйте — буде веселіше спостерігати, як у список речей для походу “додаватимуть” максимально дивні предмети.

Ігри для знайомства

Снігова куля і Абетка

Ігри для першого вечора, допоможуть учасникам походу познайомитись і запам'ятати імена один одного.

У Снігової кулі є кілька варіантів:

  • Простий: перший гравець називає своє ім’я, другий — своє і першого, третій — своє, другого і першого і так далі по колу.
  • Складний: перший учасник називає своє ім’я і додає прикметник, який описує його, або улюблений колір/фрукт/інше. Далі — по тому ж алгоритму, що й перед цим, але тепер гравці повторюють імена з епітетами.
  • Ще складніше: аналогічно другому варіанту, але епітет чи інше додаткове слово має починатися на ту ж літеру, що й ім’я (“Я обережний Олег”).

У грі в “Абетку” ведучий називає по черзі букви, і той, чиє ім’я починається з цієї букви, називається і додає фразу зі слів на ту ж літеру (“Я Ксенія — королева Карпат”).

Після знайомства можна перейти до ігор, які допоможуть дізнатися більше цікавого один про одного. 

Сірники

Спочатку правила знає тільки ведучий. Він просить гравців взяти будь-яку кількість сірників з коробки. Після цього відкривається суть гри: кожен розказує про себе стільки фактів, скільки сірників взяв.

Правда і брехня

Гравці по черзі розказують по три факти про себе, з яких лише два правдиві. Інші мають вгадати, про що  він вигадав. 

Я ніколи не…

Гравці по черзі згадують речі, які ніколи не робили: “Я ніколи не плакав у поході/ не губив рукавиці / не був у Татрах”. Далі в класичній версії гри ті, про кого це твердження хибне, випивають. Та оскільки в поході вживати спиртні напої не рекомендовано, вигадують інше правило: наприклад, рахують бали за відповіді. Хто набрав найменше, миє похідний посуд

Бонус: цікаві способи згуртувати людей у поході

  • Таємний друг/ангел. На початку маршруту кожен в рандомному порядку отримує ім'я того, про кого має таємно турбуватися і радувати протягом походу. Можна зробити й протилежне — бути “ворогами” і влаштовувати мілкі капості, але важливо знати міру.
  • Книга відгуків/Похідний літопис. Щовечора учасники по черзі записують у спільний зошит враження дня одним реченням. В останній день записи зачитують вслух, а Літопис урочисто передають на зберігання керівнику. 

Настільні ігри в поході

Асортимент настільних ігор сьогодні — величезний, але не кожна підійде для похідних умов:

  • Вага та об’єм. Гра має займати мінімум місця в рюкзаку. Вибирайте легкі картонні набори і перекладайте їх з великої заводської коробки у зіп-пакет (для зменшення об’єму і захисту від вологи), або купуйте трейвл-версії (компактні/дорожні).
  • Доступність. В поході “заходять” популярні і прості ігри. Бажано, щоб учасники знали правила або могли швидко їх зрозуміти і запам'ятати.

Також звертайте увагу на вікові обмеження, рекомендовану кількість учасників, приблизну тривалість однієї партії.

Які настільні ігри взяти на природу — топ популярних:

Назва, особливості

Вік

К-ть учасників

Уно

Динамічна, на реакцію.

7+

4-10

Вибухові кошенята

Весела, на удачу та інтуїцію.

8+

2-5

Монополія

Культова економічна стратегія

8+

2-4

Еліас/Скажи інакше

Класична розвага, на кмітливість, логіку і швидкість.

9+

від 4-х

Джуманджі

“Магічна” бродилка з однойменної книги та її екранізації.

5+

2-4

Мемчики і котики

Розважальна, місцями специфічний гумор

16+

3-10

Свинтус

Весела, дуже прості правила.

5+

2-10

Манчкін

Комічна і непередбачувана. Новачки не одразу зрозуміють правила.

10+

3-6

Встигни за 6 секунд

Динамічна, на ерудицію, логіку та реакцію.

7+,

15+

3-8

 

*Класичні  шашки / шахмати / доміно / нарди (в компактній версії) теж підійдуть. Лише переконайтеся, що в групі, крім вас, є інші любителі цих ігор. 

 

Ідея: “настолки” зі спорядженням. Влаштуйте для новачків пізнавальну гру, використовуючи речі з рюкзака. Можна провести майстер-клас по в’язанню основних вузлів і/або влаштувати змагання із зав'язування на швидкість. Ще один варіант — з похідною аптечкою. Медик дістає препарат/інструмент, і той, хто вірно пояснює його призначення, отримує бал. Переможців нагороджують смаколиком.

Активні ігри з інвентарем і без

На відпочинок у кемпінгу можна взяти набір для бадмінтону і настільного тенісу, фрісбі, твістер та інший інвентар для активних ігор.

У піший похід, якщо є бажання та можливість, захопіть м’яч (футбольний/волейбольний чи надувний). Він універсальний,  підійде для гри не лише у футбол/волейбол, а й у “Гарячу картоплю”, “Мисливця і качок”, “Собачку”, “Лови-Не лови” та інші популярні ігри з м'ячем.

Для ультралайт-походів (і не тільки) підійдуть ігри без спеціального інвентаря.

Прижки

Всі діляться на дві команди. У кожній гравці по черзі стрибають у довжину, при цьому другий стрибає з того місця, де приземлився перший, третій — де другий і т.д. Перемагає команда, чий колективний стрибок найдовший.

Сторони світу

Всі збираються на просторій галявині. Ведучий за допомогою компаса визначає сторони світу і позначає їх прапорцями по краям “ігрового поля”. За сигналом “Схід/Захід/Північ/Південь” учасники біжать у заданому напрямку. Хто добрався до прапорця останнім чи взагалі побіг в іншу сторону, вибуває. 

Триногі перегони

Гравців ділять на пари і зв'язують ноги (ліву з правою), перетворивши їх на “триногих бігунів”. Далі влаштовують перегони “Франкенштейнів”.

Кошик

Учасники діляться на дві команди і формують два кола, у центрі яких ставлять ємність (пустий казанок/рюкзак/інше). За сигналом гравці, не сходячи з місця, одночасно кидають у “кошик” шишки (або інші мілкі однакові предмети). Виграє команда, у якої більше шишок потрапило у ціль.

Слеклайн/Переправа

Між двома опорами натягують дві міцних стропи довжиною 15-20 метрів кожна (на відстані бл.1,5 м одна над іншою). Учасники по черзі долають “переправу”, йдучи по нижній стропі і тримаючись за верхню. Можна ускладнити задачу, натягнувши мотузку над струмком чи ровом, або ж прибрати верхню стропу і ходити по ній, як канатоходці (за необхідності додайте страховку!). 

Чим зайнятися в одиночному поході

Цікаве дозвілля у соло-походах допомагає відволіктися від тривалого усамітнення і і покращує настрій.

Можна заздалегідь завантажити у смартфон улюблену музику, серіал, книгу чи мобільну гру. Але пам'ятайте про необхідність економії заряду: зменшуйте яскравість і звук, ставте авіарежим, обмежуйте час, проведений в телефоні.

 

Подумайте, чим ще зайнятись наодинці:

  • Творчі хобі. Беріть максимально компактні інструменти і матеріали: невеликий молескін і кілька олівців (замість фарб і мольберта), калімба або губна гармошка (замість гітари) тощо.
  • Фізичні вправи і духовні практики (стретчинг, йога, медитація та інше).

  • Збирання грибів, горіхів та ягід, рибалка. Розважитесь і заодно урізноманітните похідне меню (якщо на 100% впевнені в безпечності дикоросів!).
  • Фотографування, ведення щоденника. Допомагає зберегти спогади про мандри, тренує увагу та розвантажує голову. Занотовуйте і фотографуйте навіть незначні на перший погляд речі (побут, спорядження тощо) — вони передають атмосферу походу не гірше, ніж пейзажі і селфі.

Ігри для маленьких дітей у поході

Більша частина перелічених вище занять цілком підійде для дітей середнього та старшого шкільного віку. Для молодших потрібно підготувати окремі розваги, і побільше, щоб діти не нудилися і не лізли в шкоду.

Приблизно до 3-х років дитину легко зацікавити буквально будь-чим. Нехай перебирає камінчики,  похідний посуд, макарони і крупи, переливає воду з кружки в кружку, ліпить коржики з глини, спостерігає за жучками і пташками. Одним словом, можна обійтися і без спеціальних ігор.

Для розваг зі старшими дітьми теж задіюють підручні засоби: природній матеріал (палки, листя, мох, каміння тощо), деяке спорядження (мотузку, скотч та інше). Тепер у гри має бути сюжет, ціль — чим старша дитина, тим складніше. Наприклад:

  • Викласти смугу перешкод і пройти її на швидкість.
  • Робити на землі аплікації з листя, каміння.
  • Грати на піску в хрестики-нулики.
  • Побудувати іграшковий гараж/будиночок або цілу халабуду (“з нуля” чи на основі встановленого тенту).

  • Створити костюм лісовика/відьми/дикуна і влаштувати показ мод.
  • Плести віночки і браслети. Можна обернути зап'ястя скотчем липкою стороною наверх і клеїти на нього маленькі квіти і листочки. 

  • Кидати шишками, мілкими камінчиками в ціль або на відстань.
  • Грати в лікаря і травмованих туристів — потроху знайомте дитину з основами першої медичної допомоги в поході.
  • Малювати карти і схеми місцевості, влаштувати пошук “скарбів”. 
  • Збирати колекції. Заздалегідь підготуйте маленький фотоальбом з файлами і список, що дитина має знайти і покласти в нього: три листочки, жовту квіточку, дві гілочки тощо.
  • Міряти дерева, каміння, кущі і т.д. (захопіть швейний метр), порівнювати, що найбільше чи найменше.

Важливо. В поході з дітьми потурбуйтесь про безпеку. Ігри мають проходити під наглядом дорослих. Впевніться, що поблизу немає обриву чи ям. Подбайте про захист від сонця та укусів комах, особливо кліщів.

Слідкуйте, щоб дитина не нанесла шкоди не тільки собі, а й природі, дотримуйтеся принципів екопоходу: не дозволяйте ламати гілки, бездумно рвати і топтати квіти тощо.

І все ж, головна гра в поході — це сам похід. Тут є захоплюючий сюжет, правила та необхідний інвентар, додаткові квести, локації і персонажі. А перемагає кожен, хто пройшов маршрут. І не важливо, за який час, головне — отримати задоволення і продовжувати грати далі:)