Зміст:

  1. Принцип роботи рідиннопаливних пальників
  2. Види палива
  3. Огляд моделей пальників
  1. Висновки і рекомендації по використанню

У газових пальників, про які йшла мова в попередній статті, при всіх своїх перевагах є один загальний вагомий недолік – неможливість використання газу при екстремально низьких температурах (нижче 22 °C морозу). Тому, незважаючи на бурхливий розвиток пальників, що працюють на газі, рідкопаливні пальники продовжують міцно утримувати свою нішу на ринку, маючи статус найбільш універсальних. У цій статті ми розглянемо основні особливості використання і принцип роботи рідко і мультипаливних пальників, а також зробимо порівняльний огляд моделей пальників, доступних на ринку України.

 

Принцип роботи рідиннопаливних пальників

«... Не шалю, нікого не чіпаю, примус лагоджу.»

Цілком ймовірно, що кіт Бегемот з безсмертного твору Михайла Булгакова, займався лагодженням пальника авторства шведського інженера Франца Вільгема Ліндквіста, розробленого аж у 1892 році. Даний гасовий, бесфітильний, бессажевий пальник отримав назву «Primus №1».

З тих пір принцип роботи пальників на рідкому паливі практично не змінився. У резервуар заливається рідке паливо – приблизно 2/3 від обсягу. За допомогою спеціального поршневого насоса нагнітаємо тиск всередині резервуара, в результаті чого паливо починає надходити в спеціальну трубку. Для нормального функціонування необхідний попередній нагрів пальника. Тому, перед початком використання, коли в результаті нагнітання виділиться достатня кількість палива, потрібно перекрити подачу і підпалити бензин. Коли бензин практично догорить, відкриваємо подачу палива. При правильному використанні має вириватися стабільне полум'я синього кольору. Якщо з розсікача пальника виривається жовте або помаранчеве полум'я, значить пальник не до кінця прогрівся, або ж ви використовуєте паливо дуже низької якості. Спробуйте збільшити або зменшити подачу палива – якщо через 10 хвилин нічого не зміниться варто загасити пальник, дати йому охолонути і спробувати підпалити його заново.

Перші рідкопаливні пальники мали цільну конструкцію з вбудованим резервуаром для палива. Саме з такими портативними пічками експедиція Рауля Амундсена відкривала Південний полюс, а Едмунд Хілларі і Тенцинг Норгей здійснювали перше в історії людства сходження на Еверест.

Тенцинг Норгей і Едмунд Хілларі

Головним недоліком таких пальників є велика вага і габарити. «Стара гвардія» напевно пам'ятає цілу серію рідиннопаливних пальників «Джміль». Важкі, специфічні в використання, що займають мало не третину рюкзака. Під потреби туристів випускалася більш компактна модель ПТ-1 «Примус туристичний» – складний «чемоданчик», який можна назвати братом-близнюком шведської пальника Optimus 8r Hunter.

ПТ-1

Сучасні мульти і рідкопаливні пальники відрізняються більшою потужністю, меншою вагою і компактністю завдяки окремому резервуару для палива, сполученого з пальником за допомогою виносного шланга. Додатковим плюсом даної конструкції є можливість повноцінного використання вітрозахисних екранів, що істотно підвищує ефективність пальника і знижує витрату палива.

 

Види палива

Великий вплив на ефективність і довговічність пальників даного виду має якість використовуваного вами палива. Найчастіше застосовуються такі види палива:

  • Бензин «Калоша» – бензин-розчинник з октановим числом в межах 50-54, більш відомий на заході, як White Gas або Naphta. Є самим легко займистим паливом на сьогоднішній день. Має високу енергетичну цінність (близько 10200 ккал / кг), завдяки чому істотно знижується витрата палива. Ми рекомендуємо використовувати паролі саме цього виду бензину усіма виробниками мульти і рідиннопаливних пальників. Використання інших видів рідкого палива рекомендується тільки в крайніх випадках через неможливість використання «Калоші». Даний вид бензину має велике поширення – практично в будь-якій країні його можна знайти на полицях господарських магазинів серед розчинників.

  • Неетильований бензин (White Gasoline, Unleaded gas) – звичайний автомобільний бензин, який можна дістати на будь-який заправці. Дуже близький за своїми властивостями до «Калоші», але на відміну від неї містить в собі шкідливі присадки, які при згорянні починають випаруються і крім цього призводять до швидкого забивання форсунок і трубок пальника.

  • Гас – за своїми властивостями дуже близький до «Калоші»: енергетична цінність становить 10100 ккал/кг. Але, як і у випадку з автомобільним бензином, містить в собі велику кількість домішок, що швидко забивають робочі вузли пальника і тим самим виводять його з ладу. Вкрай не рекомендується використання Уайт-спіриту, середньої частини гасу. Хоча на відміну від гасу, він істотно менше забруднює пальник, але при цьому має високу летючість, що може привести до самих неприємних наслідків – від забруднення одягу або продуктів і аж до пожежі. Ще одним негативним наслідком використання Уайт-спіриту є руйнування прокладок в пальнику і паливній флязі, що в результаті може привести до протікання.

  • Дизельне паливо – використання даного виду палива допускається буквально в декількох рідко і мультипаливних пальниках. Як і у випадку з гасом і неетилованим бензином, рекомендується використання тільки в крайніх ситуаціях, унаслідок сильного засмічення трубок і форсунок пальника. Крім того, потрібно відзначити, що дизельне паливо має найнижчу енергетичну цінність з розглянутих варіантів – 9800 ккал/кг. Велике значення має якість палива, тому врахуйте, що на території пострадянського простору і в країнах Центральної Азії доступний дизель дуже низької якості.

  • Газ – можливість використання газових балонів є властивістю, що перетворює рідкопаливний пальник в мультипаливний. Істотно простіше у використанні. Практично не завдає шкоди пальнику. Головним недоліком є неможливість використання в умовах низьких температур і необхідність більшої кількості палива (газових балонів).

 

Огляд моделей пальників

Для початку ми підготували порівняльну таблицю мульти і рідиннопаливних пальників, доступних у відкритому продажі в Україні

Назва моделі Вага, гм* Час закипання води, хв ** «Калоша» Бензин Гас Дизель Газ Кількість форсунок в наборі Регулювання полум'я
Primus MultiFuel 373 4.3 так так так так так 3 ні
Primus OmniFuel 375 3 так так так так так 3 так
Primus OmniLite Ti 239 2.4 так так так так так 3 так
MSR Whisperlite International 420 3.5 так так так ні ні 2 ні
MSR Whisperlite Universal 420 3.5 так так так ні так 2 ні
MSR XGK EX 490 3.5 так так так так ні 2 ні
MSR DragonFly 510 3.5 так так так так ні 2 так
Optimus Nova 460 3.5 так так так так ні 1 так
Optimus Polaris Optifuel 475 3.4 так так так так так 1 так
Kovea Booster Dual Max 340   так ні ні ні так 1 ні
Kovea Booster +1 530   так ні ні ні так 1 ні
Kovea Booster Calm 491   так ні ні ні ні 1 ні
Kovea Hydra 510   так ні ні ні так 1 ні
Soto StormBreaker 448   так так так так так 1 ні
Fire-Maple FMS-F3 321   так так так так ні 1 ні
Fire-Maple FMS-F5 228   так так так так ні 3 ні
Fire-Maple Rhinoceros 760   так так так так ні  1 ні
Pinguin Pyro 255   так так так так так 1

ні

* вказана вага пальника з виносним шлангом і нагнітачем без фляги для палива

** мається на увазі час за яке закипає 1 літр води при кімнатних умовах і використанні «Калоші», без урахування часу на розігрів печі. На жаль не всі виробники вказують цей показник

Пальники Primus

Починаючи з моменту заснування Францем Вільгема Ліндквіста в 1982 році і по сьогоднішній день шведська компанія Primus залишається одним з найбільш авторитетних виробників портативного пальникового спорядження.

На даний момент в каталозі Primus присутні три моделі мультипаливних пальників: MultiFuel, OmniFuel і OmniLite Ti. Основою для всіх моделей є випускаємий з 1996 року перший в світі пальник, що працює і на рідкому паливі, і на газі – Primus MultiFuel. Легка, компактна і надійна конструкція з мінімальною кількістю рухомих частин, що істотно спрощує догляд і ремонт пальника.

Primus MultiFuel

Primus OmniFuel – є вдосконаленою версією MultiFuel. У конструкцію крім вентиля, що відкриває доступ палива в виносної шланг, яким дуже важко регулювати потужність полум'я, додався регулятор вогню, що більш точно регулює натиск і витрату палива. Також в результаті удосконалень збільшилась потужність пальника.

Primus OmniFuel

Primus OmniLite Ti – полегшена версія OmniFuel. Завдяки титановому корпусу істотно знизилася вага пальника. Виробник рекомендує дану модель для туристів, які воліють подорожувати в невеликій компанії або самостійно, але при цьому відчувають потребу в можливості використання різних видів палива.

Primus OmniLite Ti

Всі моделі комплектуються набором змінних форсунок, що кріпляться на одній з опорних ніжок пальника, і мають спеціальне маркування для зручності у використанні. Також варто окремо відзначити включений в комплект до кожного описаного пальника, багатофункціональний інструмент для ремонту і обслуговування Primus ErgoPump з голкою для прочищення форсунок.

У стандартний набір мультипаливних пальників Primus входить тюбик масла для обслуговування пальника, тонкий фольгований екран, який представляє собою одночасно і вітрозахист і тепловідбивач, і міцний нейлоновий чохол.

Всі описані вище моделі пальників виробляються в Європі.

 

Пальники MSR

Торгова марка MSR «Mountain Safety Research» була заснована в 1969 році в Сіетлі інженером, винахідником і за сумісництвом альпіністом і великим шанувальником гір Ларрі Пенберті. За результатами незалежних випробувань, проведених Пенберті, було встановлено, що більшість використовуваного в той час альпіністського спорядження не витримує заявлені виробником навантаження. Під враженням від цих результатів Ларрі прийняв рішення присвятити своє життя підвищенню безпеки в горах і почав «хрестовий похід» за поліпшення якості спорядження.

Ларрі Пенберті

Спочатку Пенберті планував випускати виключно інформаційний бюлетень з результатами тестів спорядження. Але досить швидко він прийшов до висновку, що може випускати більш якісне спорядження, ніж те, що було доступно в той час. Крім випуску альпіністських карабінів, льодорубів і касок, одним з перших успішних продуктів Ларрі був перший в світі рідкопаливний пальник з виносним шлангом – MSR Model 9 Stove.

MSR Model 9 Stove

Подальша модернізація пальникового спорядження призвело до появи фляги для палива MSR Fuel Bottle, що стала стандартом для всієї індустрії і до випуску в 1982 році легендарного рідкопаливного пальника MSR WhisperLite. Працюючий на White Gas («Калоша») MSR WhisperLite зарекомендував себе як надійний пальник, з малою вагою і можливість в зібраному вигляді поміститься в похідний казанок. На довгі роки цей пальник став бестселером продажів – в 1995 році був проданий мільйонний екземпляр даної моделі. На сьогоднішній день WhisperLite залишається основою для всіх рідко і мультипаливних пальників MSR.

MSR WhisperLite

Сьогодні в каталозі MSR представлені два прямих нащадка WhisperLiteWhisperLite Universal і WhisperLite International.

WhisperLite Universal – єдиний повноцінний мультипаливний пальник в колекції MSR. Працює як на рідкому паливі, так і на зниженому газі. Відмінною стороною пальника є наявність технології AirControl, що забезпечує оптимальну паливноповітряну суміш (в незалежності від того який вид ви використовуєте). У комплект входить набір форсунок під різне паливо.

MSR WhisperLite Universal

WhisperLite International – по суті є вдосконаленою версією бестселера WhisperLite. Для використання пальника в країнах Європи і Азії, де може використовуватися саме різне паливо далеко не завжди високої якості, в старий добрий WhisperLite додався набір форсунок і генераторна трубка більшого діаметра. Для зменшення ваги дротові стійки були замінені на ніжки з нержавіючої сталі.

MSR WhisperLite International

XGK EX - понад 35 років вважається найнадійнішим і невибагливим в плані палива жидкотопливним пальником. Завдяки набору змінних форсунок працює на будь-якому виді рідкого палива, навіть на дизельному.

MSR XGK EX

DragonFly – компактний рідкопаливний пальник, що працює на всіх перерахованих вище видах рідкого палива. Єдина пальник в каталозі MSR що має подвійне регулювання полум'я.

MSR DragonFly

Відмінною рисою всіх пальників MSR є присутність в конструкції технології Shaker Jet – поруч з форсункою розташована спеціальна голка, що очищує її при струшуванні пальника або перенесенні її в рюкзаку. Завдяки цьому вам доведеться набагато рідше чистити пальник.

Всі мульти і рідкопаливні пальники виробляються в Сіетлі, США.

 

Пальники Optimus

Після розгляду продукції торгових марок Primus і MSR не можна не згадати про пальники ще одного бренду, що входить в тріумвірат найавторитетніших виробників пальникового спорядження – шведської компанії Optimus. Заснована в 1899 році, вже на протязі більше 100 років продукція Optimus відрізняється високою надійністю і «шведською» якістю.

В Україні доступні у продажу дві моделі пальників Optimus даного виду – рідкопаливний Nova і мультипаливний Polaris OptiFuel.

Optimus Polaris OptiFuelOptimus Nova

Конструктивно обидва пальника дуже схожі. Мають однаковий корпус і регулятор потужності полум'я. Оснащені магнітною голкою для очищення форсунки – аналог технології MSR Shaker Jet. Але на відміну від технології MSR, в даних пальниках можлива прочищення форсунки прям під час приготування їжі.

На відміну від пальників Primus і MSR, в пальниках Optimus передбачена одна форсунка для всіх видів палива – і рідкого і газу. З одного боку, в цьому є певна зручність –не потрібно міняти форсунку під кожен вид палива. З іншого боку, у такої форсунки набагато більше шансів швидше забитися. Наскільки ефективно буде справлятися з очищенням форсунки магнітна голка - питання відкрите. За великим рахунком знову-таки все сильно впирається в якість використовуваного палива. У зв'язку з цим можна зустріти як позитивні, так і критичні відгуки на дану продукцію.

 

Мультипаливні і рідкопаливні пальники інших виробників

В першу чергу потрібно відзначити, що практично всі пальники решти виробників мають в своїх конструкціях тільки одну форсунку, при цьому не передбачена ніяка вбудована система її прочистки. Тому в основному всі вони розраховані для використання «Калоші» або скрапленого газу.

Почнемо з легкого і компактного мультипаливного пальника StormBreaker від японської фірми Soto. Особливістю даної моделі є відсутність необхідності попереднього прогріву пальника – відкриваєте на половину клапан подачі палива, щоб запалити пальник, рахуєте до 10 і відкриваєте клапан на необхідну потужність. Виробляється в Японії.

Soto StormBreaker

Пальники від корейської фірми Kovea відрізняються простотою конструкції, надійністю і малою вагою. На відміну від всіх моделей, що описуються в даному розділі пальник Kovea Booster Dual Max має вбудоване автоматичне очищення форсунки. Також окремо варто відзначити модель Kovea Hydra яка має спеціальний «шумогаситель». Вся продукція Kovea проводиться в Південній Кореї.

Kovea Booster Dual Max Kovea Hydra

Переходячи до пальників від китайської фірми Fire-Maple і чеської компанії Pinguin варто в першу чергу відзначити їх вельми привабливу вартість і хороші технічні характеристики. Але врахуйте, що до таких пальників складно знайти комплектуючі запчастини у вільному продажі.

Окремо виділимо пальник Fire-Maple FMS-F5 – найлегший рідкопаливний пальник в світі. При малій вазі, пальник володіє достатньою надійністю – конструкція витримує навантаження в 90 кілограм. На відміну від інших пальників даного виробника, в цій моделі йде комплект з трьох змінних форсунок.

Fire-Maple FMS-F5

 

Висновки і рекомендації по використанню

Безумовними перевагами рідко і мультипаливних пальників можна назвати наступні фактори:

Стабільність. Як уже неодноразово зазначалося вище перевагою даного виду пальників є можливість їх використання при практично будь-яких температурах і погодних умовах. Крім властивостей рідкого палива, це досягається також за рахунок можливості самостійного регулювання тиску в паливному балоні.

Загальна економія ваги. Рідке паливо в загальному обсязі матиме істотно меншу вагу в порівнянні з газовими балонами. Тим більше потрібно врахувати, що вам доведеться нести витрачені газові балони для утилізації найчастіше до самого кінця походу.

Ціна і поширеність палива. Газові балони заборонені до провезення в літаках. Також вони відрізняються істотно більш високою ціною. У цьому плані у рідкого палива явна перевага – в будь-якій країні світу ви зможете знайти мінімум автомобільний бензин. Крім того, практично в будь-якому господарському магазині вам зможуть запропонувати пляшку бензину-розчинника типу «Калоші».

Але у всій цій «бочці меду» є кілька «ложок дьогтю»:

Ціна пальника. Самі бюджетні рідко і мультипаливні пальники будуть дорожче найдорожчих газових пальників.

Примхливість у використанні. Все рідко і мультипаливні пальники вимагають дуже дбайливого ставлення до себе. Обов'язково перед походом не забувайте чистити і змащувати пальник. Всі виробники рекомендують використовувати в якості рідкого палива виключно бензин-розчинник («Калоша»). До інших видів рідкого палива варто вдаватися тільки в крайніх випадках.

Складність в запуску пальника. На відміну від газових пальників в рідиннопаливних потрібен спеціальний «ритуал» по прогріванню пальника. У досвідченого користувача це займає кілька хвилин. Чого не скажеш про новачків. Крім того, ця процедура ускладнюється в холодних умовах, коли вам доводиться розпалювати пальник в товстих рукавичках або в тісному тамбурі намету. Ми спеціально намагалися зібрати в цій статті докладні відео ролики з демонстрацією запуску пальників різних виробників. Перед початком використання обов'язково уважно ознайомтеся з інструкцією.

Шум і запах. Мульти і рідкопаливні пальники видають значно більше шуму під час роботи в порівнянні з газовими пальниками. Вдень безумовно це не викличе особливих проблем. Але якщо ви займаєтеся альпінізмом і вихід вашої групи призначений на 4:00 ранку – це може викликати явну незручність. Шум пальника, що готує вам сніданок, викличе величезне бажання у сплячих в сусідніх наметах побажати вам «міцного здоров'я» і «щасливої дороги». Другим неприємним нюансом є характерний запах, що видається пальником під час роботи, здатний вбратися в ваші одяг і спорядження. Тому подбайте про щільну упаковку пальника в чохол, а краще придбайте для неї окремий міцний гермомішок.

В кінці ми хочемо навести кілька порад по підбору та використання пальників, розглянутих в цій статті:

  • Чим простіше конструкція пальника і чим менше в ньому дрібних деталей – тим надійніше і простіше він буде в використанні і обслуговуванні
  • Перевіряйте наявність ремнабору в комплекті. Дізнайтеся про можливість придбання комплектуючих змінних запчастин до пальника
  • Для більшої ефективності використовуйте посуд з теплообмінником, або ж придбайте знімний теплообмінник для казанка від MSR.

MSR Heat Exchanger

  • Використовуйте вітрозахист. Зазвичай він йде в комплекті до пальника. Якщо його не виявилося – ви можете придбати його окремо.

Tatonka Faltwindschutz 8tlg

  • По можливості в якості палива використовуйте виключно «Калошу»
  • ВАЖЛИВО!! УВАЖНО ВИВЧІТЬ ІНСТРУКЦІЮ!

 

Дякуємо за увагу. Всім вдалих нових пригод!