Історія компанії ASICS

За більш ніж 15 років з дня відкриття першого магазину компанія «Шамбала» досягла величезних успіхів і на сьогоднішній день є одним з лідерів на ринку Outdoor спорядження в Україні. Ми не збираємося зупинятися на досягнутому і прагнемо розширити асортимент наших магазинів новими сегментами продукції.

У нашому суспільстві на сьогоднішній день здоровий спосіб життя (так званий ЗСЖ) набрав величезну популярність і не перестає збавляти оберти. У парках, на стадіонах, вздовж по набережних з кожним днем можна зустріти все більше людей, які роблять щоденні пробіжки. З року в рік зростає кількість учасників аматорських марафонських і полумарафонскіх забігів, географія проведення яких охопила вже практично всі обласні центри країни. Біг завжди був одним з ключових елементів в підготовці альпіністів і гірських туристів до походів і сходжень, що стало для нас ще одним додатковим стимулом представити на полицях наших магазинів взуття та одяг для бігу.

Вивчаючи асортимент бігових кросівок ASICS, що випускаються на сьогоднішній день, нашу увагу привернула продукція бренду, який давно завоював репутацію виробника найбільш технологічного і продуманого бігового взуття - японської компанії ASICS.

Що б зрозуміти всі переваги продукції ASICS однієї короткої статті-довідки з описом основних моделей і технологій буде недостатньо. Ми розбили всю викладаєму нами інформацію на три частини:

  1. Історія компанії
  2. Огляд технологій
  3. Огляд модельного ряду

Перейдемо до історії успіху цієї чудової компанії, яка почалася в післявоєнній Японії і триває по сьогоднішній день.

Зародження компанії

Кінець 1940-х років ХХ століття. Японія, щойно підписала беззастережну капітуляцію у Другій світовій війні, перед цим пережила два ядерних бомбардування, лежить в руїнах. З фронтів війни повертаються додому солдати, серед яких і 32-річний офіцер Кіхачіро Оніцука.

Пройшовши всі жахи війни Кіхачіро, як і більшість його товаришів по службі, бажали кращого життя для японської молоді в той непростий час. Саме це прагнення і було тим насінням, яке впало в благодатний грунт. Ще до війни в Японії завоював велику популярність баскетбол і в повоєнний час японська молодь проводить весь вільний час за закиданням м'яча в кошик. Природно, що в той час ні про яке спортивне взуття зовсім не йшлося - добре якщо взуття було в принципі. Вирішення цієї проблеми і привернуло увагу Кіхачіро.

Будучи прихильником японської філософії «Кайдзен», яка має на увазі постійне вдосконалення тіла, Кіхачіро Оніцука 1 вересня 1949 року розпочинає виробництво баскетбольного взуття безпосередньо у власній вітальні в місті Кобе, тим самим прагнучи забезпечити юних шанувальників баскетболу якісним і доступним взуттям. «Новонароджена» компанія отримала назву ONITSUKA Shokai.

Новинка була по достоїнству оцінена цільовим споживачем і через рік капіталізація компанії становила 300 тисяч ієн, в її штаті числилося четверо співробітників, а назва компанії змінилося на ONITSUKA Co., Ltd.

Спостерігаючи за тренуванням шкільної команди з баскетболу, Кіхачіро звернув свою увагу на щосекундне пересування гравців по паркету - при такій активності гравці докладали багато сил що б зберігати рівновагу і велику роль в цьому грало взуття - чим краще підошва зчіплювалася з паркетом - тим простіше баскетболістові було утримуватися на ногах.

Ідея щодо поліпшення счеплення підошви прийшла до Кіхачіро абсолютно випадково. Під час вечері він звернув свою увагу на те, що шматочки восьминога в салаті з морепродуктами наполегливо чіплялися за дно тарілки, відмовляючись відправитися в рот їдцю. Всьому виною були присоски, за допомогою яких, молюск пересувається по дну океану і утримує здобич. Еврика !! Чому б не відтворити подібні присоски на підошві баскетбольних туфель?

Завдяки цьому випадку в 1951 році була випущена перша комерційно успішна модель баскетбольних кросівок, що отримала назву ОК. Підошва новинки була виконана з вулканізованої гуми і мала характерні «осьміножі» присоски. Ефективність такого рішення була швидко доведена на практиці - в тому ж році шкільна команда, взута в кросівки Onitsuka OK, виграла чемпіонат міста, що послужило хорошою рекламою і призвело до збільшення продажів. Як і на першій моделе баскетбольних кросівок, яка носила назву «Bashu», на Onitsuka OK красувалася фізіономія тигра, що в майбутньому призвело до появи торгової марки Onitsuka Tiger, яка існує по сьогоднішній день.

Після першого локального успіху Кіхачіро і команда отримали додатковий стимул і натхнення для подальшого розвитку компанії. Починається розробка взуття для волейболу, боротьби, бігу і т. д. І в кожному з цих напрямків були досягнуті великі успіхи.

У повоєнні роки біг в світі не користувався такою популярністю, як сьогодні. З цієї причини основною цільовою аудиторією компанії були професійні спортсмени. У 1953 році була випущена перша модель взуття для марафону - Onitsuka Tabi, виконана в стилі традиційного японського взуття табі, доповненого необхідною для марафону гумовою підошвою і міцним нейлоновим верхом.

У тому ж році буде випущена модель під назвою Marathon Up shoes (надалі скоротилися до абревіатури MARUP), яка проводилася аж до 1981 року. У початковій версії верх кросівка був виконаний з вінілону (паропроницаемий матеріал, який в три рази міцніше бавовни), а в частині п'яти розташовувалася губчаста прокладка, що виконує амортизаційну функцію. Надалі модель буде постійно вдосконалюватися, в ній будуть використовуватися найсучасніші матеріали (натуральна і синтетична шкіра, губчаста гумова підошва, яка в подальшому буде використовуватися в більшості сучасної спортивного взуття і т. д.).

Але справжню світову популярність компанії принесла модель Magic Runner. Саме їй віддав перевагу ефіопський марафонець Абебі Бикила (Abebe Bikila). До цього африканський спортсмен бігав і перемагав у змаганнях виключно босоніж. Причина, по якій Абебі зупинив свій вибір на продукції японської компанії, було нове технічне рішення, яке перешкоджало виникненню мозолів під час тривалого забігу.

Під час розробки нової моделі Кіхачіро Оніцука звернувся за консультацією до лікаря з питанням про причини виникнення мозолів на стопі. Відповідаючи на це питання, лікар зазначив, що причиною виникнення мозолів під час бігу є слабка вентиляція взуття через що на шкірі стопи відбувається підвищене потовиділення, що в комбінації з постійним тертям і призводить до виникнення пошкоджень, іменованих мозолями.

Виходячи з цієї інформації, інженери компанії передбачили в підошві кросівок спеціальні вентиляційні канали, за якими свіже повітря надходило в кросівки в момент, коли стопа знаходиться в повітрі, тим самим займаючи місце гарячого повітря, видавленого стопою з кросівок під час поштовху.

Перемога Абебі Бікіли на Олімпійських іграх в Римі в 1960 році, зробила його першим олімпійським чемпіоном з Африки послужила відмінною рекламою для компанії. Так само даній моделе віддав свою перевагу японський спортсмен Кендзі Кіміхара, який завоював в 1968 році срібну медаль в марафонському забігу на Олімпіаді в Мехіко. Через кілька років мало не третина учасників Бостонського марафону вийшли на старт в кросівках Magic Runner.

У 1964 на Олімпійських іграх в Токіо світ побачив культову в середовищі легкоатлетів модель кросівок Onitsuka Tiger Runspark. Ці кросівки були примітні двома деталями: по-перше, наявністю змінних шипів, що дозволяють вибирати спортсмену оптимальну довжину шипа в залежності від умов траси. По-друге, це були перші кросівки в дизайні яких були використані пересічення ліній, що стали в майбутньому фірмовим дизайном компанії. Крім дизайнерських рішень дані лінії виконують функцію додаткової фіксації стопи.

Примітним став момент, коли комерційний успіх до компанії прийшов від споживачів, на яких компанія не робила ніяких ставок - японських школярів. Бігові кросівки Onitsuka Tiger Marup Nylon SP виявилися настільки популярні серед японських юнаків і дівчат, що з моменту випуску першої пари в 1967 році було продано більше 400 тисяч пар.

Інженери компанії розробляли моделі взуття не тільки для марафонців, а й для інших видів спорту. Асортимент компанії регулярно поповнювався кросівками для волейболу та боротьби. Особливого успіху домоглася модель футбольних кросівок «Bomber», випуск яких на початку 1970х збігся з початком футбольного буму в Японії.

Компанія росла і території японських островів з кожним днем ставали їй малі. Логічним кроком був початок імпорту продукції Onitsuka Tiger в США - найбільший ринок в світі. І тут сталася досить кумедна історія.

Для просування своєї продукції на американському ринку менеджери компанії звернулися до Білла Бауерманн (Bill Bowerman) - тренеру, який мав величезний авторитет в середовищі легкоатлетів. Будучи професійним спортсменом, Білл був добре обізнаний про продукцію Onitsuka Tiger і проявив до пропозиції великий інтерес. У 1964 році він засновує разом зі своїм компаньйоном Філом Найтом (Phil Knight) компанію Blue Ribbon Sports і починає займатися продажами продукції Onitsuka Tiger в Америці.

Крім продажів, Білл також брав активну участь в розробці нових і удосконаленні вже виробляємих моделей кросівок для бігу. Так за його безпосередньої участі були розроблені кросівки Onitsuka Tiger CORTEZ, що володіли більшою амортизацією, що відповідало потребам американського ринку.

І тут менеджерів компанії чекав сюрприз - в 1969 Blue Ribbon Sports перейменовується в Nike. Inc і починає випуск кросівок CORTEZ під власним брендом. Дані кросівки завоювали в США величезну популярність і до сих пір випускаються в ретро-лінійці Nike.

Японці були змушені поміняти назву на Onitsuka Tiger CORSAIR і зайнятися пошуком нових дистриб'юторів в Америці. У підсумку керівництво компанії вирішило взяти просування бренду в світі в свої руки і, як результат, в 1973 році в місті Ірвін, штат Каліфорнія, відкривається дочірня компанії Onitsuka Tiger (зараз там знаходиться головний офіс ASICS в Америці). Через два роки також відкривається дочірня компанія ONITSUKA TIGER GmbH в Дюссельдорфі, ФРН.

Крім світу спорту продукція Onitsuka Tiger привернула і кіноіндустрію. Брюс Лі в культовому бойовику «Гра смерті» був взутий в кросівки Onitsuka Tiger Mexico 66 жовтого кольору (природно, що в майбутньому вони виявляться на ногах у Уми Турман в тарантинівському «Убити Білла»).

Останніми двома великими новинками, що вийшли під брендом Onitsuka Tiger, стали перші кросівки з використанням етілевінілоцітата (EVA) - Onitsuka Tiger Limber-Up XL. Етілевінілоцітат має меншу вагу в порівнянні з гумою, яка використовується у виробництві взуття та при цьому забезпечує відмінну амортизацію. Сьогодні амортизаційні вставки з EVA використовується при виробництві взуття більшості виробників спортивного екіпірування. Другою новинкою є випуск лінійки кросівок розроблених з урахуванням анатомічних особливостей жіночої стопи. Неймовірно, але факт - до цього всі кросівки випускалися як унісекс - жінкам просто пропонувалися маленькі розміри.

Утворення ASICS

У 1977 році три японські компанії - ONITSUKA Co., Ltd., GTO Co., Ltd. і JELENK Co., Ltd. - оголосили про об'єднання на рівних умовах в єдину корпорацію «ASICS Corporation». Президентом новоствореної корпорації став Кіхачіро Оніцука.

Назва компанії представляє з себе абревіатуру фрази давньоримського поета Ювенала «Anima Sana In Corpore Sano», що в перекладі означає дослівно - «В здоровому тілі - здоровий дух». Дана фраза якнайкраще відповідає філософії компанії, котра ставить перед собою завдання забезпечити молодь (вже не тільки японську, а й усього світу) якісної екіпіровкою для занять спортом.

До кінця 1970-х років мода на здоровий спосіб життя в світі почала набувати все більшої популярності. У мільйонів людей виникла потреба в зручному і якісному взутті для занять в спорт залі і щоденних пробіжок. Дивлячись на багатий досвід по створенню взуття для професійних спортсменів, було логічним для компанії зайнятися задоволенням виниклого попиту.

При розробці нових моделей взуття японські інженери проводили велику кількість різноманітних досліджень - наприклад, для винаходу самої комфортної колодки інженерами були виміряні стопи понад 20 тисяч японських спортсменів. Проведені дослідження виявили ряд проблем, з якими стикаються початківці-шанувальники бігу.

Першою проблемою, на яку звернули увагу розробники була пронация і відхилення від її норми. Під пронацією мається на увазі спосіб постановки зовнішньої частини стопи для рівномірного розподілу навантаження. У разі відхилення від цієї норми - завалу стопи всередину - на зв'язки і суглоби стопи відбувається додаткове ударне навантаження, що при регулярному занятті бігом може привести до травм.

Результати пошуків вирішення цієї проблеми призвели до випуску в 1982 році першої моделі бігових кросівок з коригуванням пронации стопи - на японському ринку модель носила назву SKYSENSOR GT, експортна версія отримала назву X-CALIBER GT. На сьогоднішній день компанія володіє одним з найбільших асортиментів кросівок для коригування гіперпронаціі стопи.

З другої проблемою інженери ASICS були вже знайомі - п'ята початківців атлетів вимагала додаткової амортизації для поглинання ударних навантажень під час бігу. Людина, яка починає бігати, часто, біжить «з п'яти» і випущені раніше моделі для професійних марафонців для нього будуть не коректні. На той момент компанія вже мала в своєму арсеналі модель з амортизаційної підошвою (згадані вище кросівки Onitsuka Tiger Limber-Up XL), але цього було явно недостатньо, щоб вгамувати існуючий попит.

У підсумку 1986 році була розроблена технологія, що стала візитною карткою ASICS - GEL. У частині п'яти кросівка розташовувалася спеціальна вставка (тоді вона носила назву альфа-гель - aGEL), яка ефективно поглинала ударну навантаження під час бігу при приземленні стопи, тим самим знижуючи негативний вплив на колінні суглоби і голеностоп. Новинка мала величезний успіх у споживачів і дала поштовх до появи аналогів у конкурентів компанії. Зазнавши ряд удосконаленні (на сьогоднішній день випускається вже 18 покоління силікону GEL) технологія продовжує використовуватися в біговому взутті Asics і сьогодні.

Розробка власних технологій і ефективна маркетингова компанія, а також співпраця з кращими компаніями-дистриб'юторами звело ASICS на початку 1990х на вершину світового ринку спортивної екіпіровки. Компанія утримувала лідерство за обсягами продажів в Азії та Америці, при цьому в Європі поступаючись пальмою першості лише такому гіганту, як Adidas.

Настільки бурхливий розвиток компанії призвів до потреби в розширенні виробничих потужностей - в середині 1980х відкриваються заводи з пошиття спортивного взуття в Тайвані і Південній Кореї. Крім виробництва керівництво компанії продовжувало здійснювати інвестиції в науку - в 1990м році в місті Кобе був побудований і зданий в експлуатацію Науково-дослідний інститут спортивної науки Asics. Даний інститут став справжньою кузнею нових технологій і моделей взуття:

  • У 1993 році інженер компанії Тошікадзу Каяно розробив абсолютно нову модель кросівок для бігу на довгі дистанції, що стала культовою серед шанувальників бігу в усьому світі, і що отримала назву на честь свого творця - Gel-Kayano. На сьогоднішній день випускається 28 покоління даної моделі.
  • У тому ж році випущена ще одна знакова модель кросівок - GT-2000. Кросівки також здійснюють надійну фіксацію стопи, запобігаючи її завал всередину (гіперпронація), але в порівнянні з Gel-Kayano дана модель більше орієнтована на більш підготовлених спортсменів, які прагнуть до більшої швидкості, що в свою чергу призвело до зниження ваги кросівок і зменшення в них кількості амортизувальних елементів. Як і згадана вище модель, GT-2000 стали бестселером продажів і випускаються по сьогоднішній день.
  • Знаменним на новинки став для компанії 1999 год. В першу чергу потрібно відзначити випуск перших моделей бігових кросівок з межподошвенной амортизуючої вставкою з матеріалу SpEVA. Амортизують етіленвінілацітата були відомі давно і активно використовуються всіма виробниками спортивного взуття. Перед інженерами Asics стояло завдання щодо поліпшення пружності і підвищенню амортизувальних властивостей даного матеріалу. Як то кажуть, все геніальне просто - в шар етіленвінілацітата були впроваджені мікроскопічні гумові кульки, які забезпечили відскік на 20% більше в порівнянні зі звичайною EVA-прокладкою і як наслідок підвищили амортизацію. Новий матеріал отримав назву SpEVA.
  • У тому ж році світу була представлена новинка, яка в майбутньому стала невід'ємною частиною каталогу біговій взуття Asics - кросівки Gel-Nimbus. На відміну від згаданих вище GT-2000 і Gel-Kayano в даній моделе була відсутня додаткова підтримка стопи для коригування пронации, але замість цього в кросівок додалася ширша і більш м'яка підошва, яка зробила його мабуть найкомфортнішим і «повітряним», під стать його назві (nimbus в перекладі з латині - хмара), кросівком в колекції Asics. Модель в 23му перевиданні все так само доступна у продажу і сьогодні.
  • Ще одне нововведення 1999 року - запуск колекції спортивного взуття для наймолодших атлетів. Кросівки SUKU 2 і G.D. (Названі на честь американського доктора Глена Домана (Glenn Doman), який присвятив багато часу вивченню впливу фізичних вправ на розвиток мозку дитини) володіли відмінною амортизацією, гнучкістю і повітропроникністю, тим самим створюючи відчуття ходьби босоніж.
  • У 2006 році був розроблений міжподошвений матеріал Solyte. Його основу склала еластична смола, що застосовується при виробництві автомобільних бамперів для амортизації ударів. Даний матеріал відрізнявся меншою вагою, найкращим відскоком і майже на 20% більшою амортизацією в порівнянні з етіленвінілацітатом (EVA).
  • Через 10 років була винайдений найдосконаліший на сьогоднішній день матеріал межподошви в арсеналі Asics - FlyteFoam. Даний матеріал на 55% легше всіх доступних аналогів і при цьому володіє відмінною зносостійкістю і амортизацією, що в наслідок робить позитивний вплив на швидкість і витривалість спортсменів.

ASICS сьогодні

На сьогоднішній день ASICS займає п'яте місце в світі за обсягами продажів серед компаній-виробників спортивного одягу і взуття. При цьому компанія залишається самим швидкозростаючим брендом спортивного взуття на європейському ринку.

Незважаючи на бурхливий розвиток компанія віддає данину минулому. У 2002 році була відроджена торгова марка Onitsuka Tiger. У колекцію «воскреслої» легенди були представлені всі головні бестселери минулих років.

У 2018 році компанія відзначила сторіччя з дня народження свого засновника - Кіхачіро Онітсука. 29 травня була презентована лімітована лінійка кросівок жовтого кольору, присвячена цій події.

Як і раніше компанія приділяє велику увагу олімпійським іграм. У 1992 році для проведення Олімпіади в Барселоні ASICS близько 80 тисяч пар для співробітників і факелоносців. У різні роки олімпійські медалі у взутті ASICS завойовували багато іменитих спортсменів: вже згадані вище дворазовий олімпійський чемпіон Абебі Бикила, срібний призер олімпійських ігор в Мехіко Кендзі Кіміхара, чотириразовий олімпійський чемпіон Лассе Вірен, олімпійська чемпіонка Наоко Такахасі і багато інших. Останню спортсменку варто виділити окремо. Справа в тому, що у Наоко одна стопа на кілька міліметрів довша за іншу, що викликало певні труднощі для спортсменки. Для усунення цієї проблеми майстром компанії Хітоши Мімура була розроблена унікальна пара кросівок, розроблена з урахуванням особливостей стопи спортсменки. Після успіху Наоко багато спортсменів з «проблемними» стопами вишикувалися в чергу до японського майстра.

Компанія також випускає одяг та екіпіровку для різних видів спорту, але саме взуття залишається її візитною карткою, з модельним рядом якої і технологіями, застосовуваними при їх виробництві ми ознайомимося в наступних статтях.