1. Технології верху
  2. Технології середньої підошви
  3. Технології підошви

У минулій статті ми приділили багато уваги довгому і захоплюючому шляху розвитку компанії з моменту заснування і по сьогоднішній день. У цій статті ми приділимо увагу технологіям, що використовуються при пошитті бігових кросівок ASICS. Для зручності ми їх розділили на три категорії: технології верху, середньої підошви і підошви.

Технології верху

Heel clutching system™. Розрив п'яти з підошвою у взутті є досить поширеним явищем як в спортивному, так і в повсякденному взутті. Найчастіше це є причиною виникнення натирань і мозолів в області ахіллового сухожилля. У спортивному взутті цей дефект також негативно позначається на ефективності амортизації і продуктивності моделі. Для запобігання цієї проблеми інженери ASICS розробили унікальний екзоскелет Heel clutching system. Представляє собою спеціальну конструкцію з смоли в задній частині кросівка, яка надійно фіксує п'яту, при цьому не завдаючи дискомфорту користувачеві. Конструкція екзоскелета варіюється в залежності від форми п'яти кросівка.

Personal Heel Fit (P.H.F.). Є гармонійним доповненням до технології Heel clutching system. У частині п'яти кросівка розташовується вставка з трёхслоной піни, яка приймає форму п'яти користувача, тим самим забезпечуючи її щільне прилягання. При цьому піна знову прийме первісну форму в разі тривалої відсутності експлуатації кросівка (свого роду «ефект пам'яті»).

Asymmetrical Lacing™. Подивившись на поперечний розріз стопи можна відзначити, що він не симетричний - найвища точка підйому розташована на внутрішній стороні стопи. Розташувавши люверси для шнурків уздовж верхньої частини підйому можна досягти натягу шнурівки через більшу поверхню кросівка. Таке рішення забезпечує кращу фіксацію стопи і знижує тертя шнурків в люверсах, що позитивно позначається на їх довговічності. 

FluidFit™. Кросівки для бігу повинні володіти малою вагою і при цьому забезпечувати надійну фіксацію стопи. Під час бігу одна частина стопи піддається постійним вигинам, в той час як інша частина стопи залишається практично нерухомою. Виходячи з цього в зони стопи, які не піддаються вигинам, були додані армовані вставки для кращої фіксації, в той час в місцях постійних згинів використовується більш еластична сітка, яка розтягується, приймаючи форму ноги під час згинань. Така комбінація матеріалів забезпечує надійну фіксацію і ідеальну посадку кросівка по стопі без збільшення його ваги.

Biomorphic Fit™. Споріднена розробка з технологією FluidFit™. Являє собою еластичний матеріал, який застосовується в місцях стопи, які найбільше схильні до деформації під час бігу. Це покращує реакцію верху кросівка на зміну форми стопи під час бігу дозволяючи рухатися з нею в унісон.

Discrete Eyelet™. Зазвичай, люверси для шнурівки у взутті розташовані в один ряд і мають спільну платформу - в момент натягу шнурки будуть рівномірно затягуватися по всій довжині шнурівки. Але наша стопа має різну форму верху і таке стиснення може доставляти дискомфорт. Розробники ASICS пішли іншим шляхом створивши для кожного люверса окреме вплетення, завдяки чому при шнурівці кросівок може підлаштовуватися під форму стопи людини.

Технології середньої підошви

GEL Technology™. Безумовно, головна технологія в арсеналі ASICS, що стала вже практично візитною карткою бренду. Являє собою створений з інертних полімерів силікон, який ефективно поглинає ударне навантаження під час ходьби або занять спортом. Використовується як в спортивному, так і в повсякденному взутті. Найчастіше розміщується в п'яткової зоні кросівок, але також зустрічається і в носовій частині (підошва в моделе міських кросівок GEL-QUANTUM 360 і зовсім практично повністю складається з гелю).

Trusstic™. Під час бігу взуття може почати скручуватися і доставляти дискомфорт спортсмену. Для запобігання цієї проблеми в кросівках ASICS використовуються спеціальні опори з вуглецевої смоли, розташовані в центральній частині кросівка під сводом стопи, які забезпечують надійну фіксацію і запобігають скручуванню підошви кросівка. Окремо потрібно відзначити комбінацію даної системи підтримки з технологією Guidance line, яка утворює цілісну структуру середньої підошви і забезпечує поліпшення ефективності тренувань. Така кооперація технологій отримала назву Guidance Trusstic.

Duomax™. Гіперпронація (сильний завал стопи на внутрішню сторону) є досить поширеним явищем. І якщо в повсякденному житті негативний вплив від неї не так відчутно (не рахуючи більш швидкого стирання внутрішньої сторони підошви у взутті), то при занятті бігом гіперпронація може привести до досить серйозних проблем з суглобами колін, стопи і гомілки. Для коригування пронации в бігових кросівках ASICS використовується технологія Duomax, що представяє із себе двошарову межподошву, що складається з матеріалів різної щільності, яка ефективно фіксує стопу, запобігаючи її завал всередину.

Останні дві технології разом з вище згаданою технологією Heel clutching system™ і технологією Guidance line™, про яку мова піде далі, складають основу системи, яка дозволяє задіяти весь потенціал стопи атлета - Impact Guidance System (I.G.S.). В одній системі дані технології взаємодіють настільки злагоджено, ніби повторюють взаємодію різних частин стопи, що по суті кросівок стає її невід'ємною частиною. Взуття з системою I.G.S. дуже зручне, здійснює підтримку і фіксацію стопи, компенсує надмірні навантаження, при цьому дозволяючи рухатися стопі природним чином.

SpEVA™. Матеріал міжпідошви на основі етіленвінілацітата. Для того, щоб поліпшити пружність міжпідошви в шар етіленвінілацітата (EVA) були впроваджені мікроскопічні гумові кульки. Таке впровадження зберегло малу вагу і амортизуючі властивості матеріалу, але при цьому підвищило «відскік» на 20%. Також це мало позитивний вплив на довговічність взуття. Випускається з різною жорсткістю.

Solyte™. Матеріал середньої підошви, основу якого склала еластична смола, що застосовується при виробництві автомобільних бамперів для амортизації ударів. Даний матеріал відрізнявся меншою вагою, найкращим відскоком і майже на 20% більшою амортизацією в порівнянні з етіленвінілацітатом (EVA).

FluidRide™. Середня двошарова підошва, яка складається з комбінації матеріалів Solyte і SpEVA. Шар розташований внизу цього сендвіча з піни Solyte ефективно поглинає удар під час приземлення стопи, тим самим забезпечуючи хорошу амортизацію. Другий шар, розташований ближче до стопи, виконаний з більш пружного матеріалу SpEVA, який сприяє кращому відштовхуванню під час бігу. Резюмуючи можна відзначити, що така конструкція забезпечує відмінну амортизацію і ефективний відскік, без збільшення ваги кросівка.

Shear Deformation. Під час бігу та стрибків на суглоби стопи і ніг лягає велике навантаження, що часто перевищує вагу самої людини. Хоча в сучасних бігових кросівках використовується спеціальні амортизуючі вставки, але їх може бути недостатньо, а додати додаткову кількість амортизатора неможливо технічно. Для вирішення цієї проблеми інженери з інституту ASICS вирішили по експериментувати ні з складом амортизувальних вставок, а з їх конструкцією. Було змінено нахил амортизувальних гелевих вставок (якщо спрощено - гелева вставка була закручена за годинниковою стрілкою) і, крім цього, на амортизувальних вставках були нанесені спеціальні прорізи (з урахуванням впливу вертикальної навантаження). Дослідження показали істотне поліпшення амортизувальних властивостей межподошви, завдяки такому технічному рішенню.

SEW Midsole™. Етіленвінілацітат (EVA), який користується великою популярністю для виробництва межподошви у виробників спортивного (і не тільки) взуття, має властивість до затвердіння в умовах низьких температур, що негативно позначається на його амортизувальних властивості. Саме для вирішення цієї проблеми і був розроблений даний матеріал. При його створенні були задіяні інгредієнти більш стійкі до затвердіння в умовах холоду, завдяки чому взуття з межподошвой з SEW Midsole ™ забезпечує кращу амортизацію під час зимових тренувань.

Propulsion Plate™. Рухи, що створюють велике навантаження на взуття, такі як відштовхування і стрибки, викликають локальний вигин підошви, що може перешкоджати стабільному і плавному руху. Для запобігання цієї проблеми в зовнішнє підошву були додані пластини з твердого пластика для розподілу навантаження під час рухів. Форма пластин безпосередньо залежить від виду спорту, для якого призначені кросівки (біг, теніс, волейбол і т. д.).

Archsustain™. Сильний прогин зводу стопи під час тривалого забігу є однією з поширених причин виникнення травм у спортсменів. Для зменшення негативного впливу на склепіння стопи в бігових кросівках ASICS використовується спеціальна вставка з жаростійких матеріалів, що не розм'якають під час тривалого забігу і служать опорою для склепіння стопи, запобігаючи його надмірному опусканню.

FlyteFoam. Останній на даний момент матеріал міжпідошви, розроблений інженерами ASICS. На його створення пішло три роки і більше 300 тестів прототипів матеріалів. Матеріал межподошви виконує кілька завдань: амортизація, чуйність (наскільки швидко кросівок реагує на ваші рухи), захист від пошкодження стопи і т. д. Крім того бажано, що б вона була легкою і зносостійкою.

Для отримання матеріалу, відповідного даним вимогам, багато виробників беруть за основу пінний матеріал, що складається з герметичних, ізольованих один від одного порожніх осередків (закритопористий матеріал). Найчастіше це етиленвінілацетат (EVA). Потім матеріал накачується повітрям, яке заповнює собою порожнини між осередками, тим самим розширюючи їх. Отриманий роздутий матеріал забезпечує хорошу амортизацію і має малу вагу, але при цьому має слабку довговічність. Крім того, якщо піна буде мати велику товщину, що позитивно позначається на амортизації, буде погіршуватися чуйність кросівка.

В результаті проведених досліджень інженери ASICS знайшли нове рішення. Їм вдалося зменшити стінки осередків, завдяки чому повітря заповнило більший обсяг без збільшення товщини піни. Потім для додання матеріалу довговічності в піну були додані волокна кевлара, які умовно кажучи стали виконувати функцію каркаса. Отриманий матеріал є найлегшим з використовуваних при виробництві межподошви кросівок ASICS - в середньому він на 55% легше матеріалів, використовуваних для цих цілей. Крім того, використання волокон кевлара додало новому пінному матеріалу, який отримав назву FlyteFoam, міцності і довговічності.

З моменту випуску в 2016 і по сьогоднішній день інженери компанії продовжують експериментувати з даною технологією, що призвело до утворення цілого сімейства пінних матеріалів FlyteFoam. По мимо класичної версії, яка також може називатися FlyteFoam Lite, в арсеналі технологій ASICS представлені наступні варіації піни FliteFoam:

  • FlyteFoam Propel. Для надання піні більшої пружності в базову версію було додано спеціальний термопластовий еластомер, який додав їй більшу пружність і зносостійкість. Повернення енергії даного пінного композиту склало 60% - цей показник обчислюється в лабораторії журналу Runner`s World і позначає відсоток повернення енергії піни при відскоку в момент розпрямлення після повного стиснення.

  • FlyteFoam Blast. Цей пінний композит з'явився в результаті пошуків ще більшої пружності і повернення енергії. І назва матеріалу (в перекладі з англійської - «Вибух») якнайкраще характеризує його. Які інгредієнти інженери додали в цей композит - таємниця покрита мороком, але в результаті було отримано матеріал з приголомшливою пружністю і поверненням енергії, який буквально створює відчуття батута під ногами. При цьому FlyteFoam Blast має меншу щільність, ніж FlyteFoam Propel, що говорить про його меншу вагу.

  • FlyteFoam Blast Turbo. Найлегший і самий пружний пінний композит в арсеналі ASICS. Але, як це часто буває, зі зменшенням ваги зменшується зносостійкість і довговічність матеріалу і даний випадок не став винятком - FlyteFoam Blast Turbo найменш міцний в сімействі. З цієї причини він використовується тільки в лінійці змагальний кросівок.

Технології підошви

ASICS high abrasion rubber (AHAR™). Стійкість до стирання підошви сильно впливає на термін служби взуття. З метою поліпшення стійкості до стирання в якості основного матеріалу зовнішньої підошви була взята гума, застосовувана при виробництві автомобільних покришок. На додаток до неї було додано армуючий матеріал, що в результаті дало відмінний результат: AHAR і AHAR + відповідно в два і в три рази перевищують за міцністю звичайну гуму, яка використовується при виробництві підошв для спортивного взуття. Також варто відзначити, що крім міцності гума AHAR має відмінну зчеплюваність і при цьому майже вдвічі легше інших матеріалів, що застосовуються у виробництві підошв.

Guidance line™. Для комфортного і безпечного бігу велике значення має техніка постановки ноги, з чим у початківців спортсменів часто виникають проблеми. Для того, щоб полегшити цю задачу в підошві кросівок ASICS розташований спеціальний дугоподібний канал від п'яти до носка, що повторює форму природного вигину стопи під час бігу. У момент приземлення і відштовхування центр тиску спортсмена зосереджується в цьому каналі, що природнім чином сприяє правильній постановці стопи під час бігу, що сприяє більшому комфорту і кращим результатам спортсмена.

FluidAxis™. Дана технологія була розроблена для відтворення відчуття бігу босоніж по піску. На підошві в районі п'яти і підйому стопи розташовані два перехрещених між собою каналу. Перший закручується по осі і не заважає природним рухам суглобів стопи під час бігу. Другий канал стабілізує стопу в момент дотику кросівка з землею.

WET GRIP Rubber™. Матеріал підошви, розроблений для кращого зчеплення з мокрою гладкою поверхнею - асфальт після дощу, тенісний корт або волейбольний майданчик, мокрий від поту спортсменів і т. д. Для досягнення цієї мети за основу був узятий натуральний каучук, який застосовується при виробництві зимових автомобільних покришок, в який додалися різні дрібні елементи на подобу висівок, які проникаючи крізь шар води, збільшують площу контакту підошви з поверхнею, завдяки чому досягається хороше зчеплення.

IceWalk Rubber™. Дана технологія підошви найчастіше застосовується в моделях взуття, призначеного для тренувань в холодну пору року. Для забезпечення ефективного зчеплення з намоклою і навіть зледенілою поверхнею в гумову підошву додали кварцовий пісок, який проникаючи крізь водну прошарок, утворену поверх льоду, забезпечує відмінне зчеплення, по суті виконуючи роль шипів. Гума, яка використовується в даній технології, не твердне навіть при низьких температурах.

Snow Compound Rubber™. Підошва, що застосовується у виробництві взуття для тренувань на засніжених і зледенілих поверхнях. Підошва виконана з м'якого каучуку, що не твердіє на морозі і сконструйована так, щоб збільшити площу контакту з поверхнею. Такі рішення надали позитивний вплив на зчеплення підошви з зледенілій поверхнею.